日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT015
Theme・Subtitle 企業会計に関わる基礎知識の習得
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS1300
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This compulsory course is one of the “introductory courses” included in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. Students will gain adequate knowledge and skills in business accounting.

【Course Contents】

The central focus of the course contents (the aim of the class) is for students to master the basic theory of business accounting such as double‐entry bookkeeping and financial statements. In particular, students should understand the importance of double-entry bookkeeping systems as they are common throughout the world. By thoroughly mastering double-entry bookkeeping, students will be able to understand summaries of the statements of accounts of corporations around the world. We will also consider the role of accounting from a societal perspective, not just from the point of view of corporations.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション、複式簿記の重要性
2 複式簿記の起源と目的、財務諸表の作成
3 取引の二面性と勘定記入のルール
4 試算表と精算表の概要と作成手順
5 決算と決算整理、決算整理事項① 現金・預金取引の処理
6 決算整理事項② 小口現金の処理と有価証券の評価替え
7 中間確認小テストとレポート課題
8 決算整理事項③ 繰越商品の整理による売上原価の計算
9 決算整理事項④ 売掛金と買掛金の処理、債券に関する貸倒引当金の設定
10 決算整理事項⑤ その他の債権・債務に関する処理
11 決算整理事項⑥ 費用・収益の繰延と見越
12 決算整理事項⑦ 固定資産と減価償却、売却処理
13 その他の取引・手形取引に関する処理
14 期末確認小テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:講義前に教科書の指定範囲を熟読しておくこと(各回約2時間)。
復習:各回で配布する資料を復習するとともに各回で指示する課題を行うこと(各回約2時間)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内レポート(20%)
確認小テスト(中間)(30%)
確認小テスト(期末)(30%)
授業参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 倍 和博(編) 『簿記処理基本演習』 創成社 2024 4794415931
その他 (Others)
授業で使用する資料はCanvas LMSで配布するので、各回の授業前までには必ず確認して印刷しておくこと。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

具体的な授業計画については、授業開始前にCanvas LMSを通じて通知します。なお、初回授業はオンライン(Zoom)で実施します。初回の授業に関してはCanvas LMSに掲載するので必ず事前に確認してください。

【注意事項 / Notice】