日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT019/BT019BT019 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
善き経営:GBI |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS1700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This compulsory course is an “introductory course” included in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. Students will study the standard management ideas of “corporations” and “businesses,” and the roles, rights, and obligations of corporations in economic society through theory, case research, and project work.
Students will study a wide range of business topics and issues from theoretical conventions relating to "good business.” Overall, this course offers students an opportunity to re-frame business from a broader perspective, and to understand the extent to which mission, innovation, and integrity can become critical factors in the enhancement of corporate performance.
This course is divided into three units based on the themes of “empathy,” “strength,” and “interest,” which are posited here as the basic elements of good management. In each unit, students will develop a basic understanding of these fundamental elements through the study of theory, case research, and project work. Unit 1, “Empathy,” covers management responsibilities such as management ethics, CSR, and CSV. Unit 2, “Strength,” covers management performance such as competitive advantage, sustainability, and resilience. Unit 3, “Interest,” covers the theory and practice of positive business model transformation including the concepts of value creation, and innovation.
1 | オリエンテーション |
2 | イントロ:理論:エコシステムにおける「善き経営」とは? |
3 | イントロ:「エコシステム」ケース分析 |
4 | イントロ:「エコシステム」フィードバックとまとめ |
5 | ユニット1「優しさ」理論:経営倫理、CSR、CSVなど経営の責任とは? |
6 | ユニット1「優しさ」ケース分析 |
7 | ユニット1「優しさ」:フィードバックとまとめ |
8 | ユニット2「強さ」理論:競争優位、持続性、レジリエンスなど経営のパフォーマンスとは? |
9 | ユニット2「強さ」ケース分析 |
10 | ユニット2「強さ」:フィードバックとまとめ |
11 | ユニット3「面白さ」理論:価値創造、イノベーションなどビジネス・モデル変革とは? |
12 | ユニット3「面白さ」ケース分析 |
13 | ユニット3「面白さ」:フィードバックとまとめ |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ユニット理論レポート:4 X 15%(60%) ユニット分析ワークシート:4 X 8%(32%) 最終テスト:1X 8%(8%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには80%以上の出席が必要。欠席は減点対象となる。ユニット理論レポート及びユニット分析ワークシートにおける盗用・剽窃などの不正行為が発覚した場合は、成績が0点となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 立教大学経営学部編 | 『善き経営 GBIの理論と実践』 | 丸善雄松堂 | 2016 | 9784841940039 3034 |
その他 (Others) | |||||
本講で使用するテキスト(『善き経営 GBIの理論と実践』)の入手方法については初回の授業で指示する。 初回授業前にテキストを購入しないでください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に指示する。 |
定期的にCanvas LMSを確認すること。
この科目は、経営学部経営学科および国際経営学科の教育課程における「導入期」の科目の1つである。本講では「企業」や「ビジネス」に関する標準的な経営思想、経済社会の中で企業がどのような役割、権利、義務を持つかを理論、事例研究及びプロジェクトワークを通じて学ぶ。
This compulsory course is an “introductory course” included in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. Students will study the standard management ideas of “corporations” and “businesses,” and the roles, rights, and obligations of corporations in economic society through theory, case research, and project work.
「グッド・ビジネス」についての理論的伝統のなかからビジネスについての広範囲な課題や問題を扱う。全体として本講は、ビジネスをより広義に捉え直す契機を提供し、ミッション、イノベーション、インテグリティが企業業績にとっていかに決定的な構成要素であるかを理解させる機会となろう。
本講は、善き経営の基本要素の「優しさ」、「強さ」及び「面白さ」をテーマとする3つのユニットから構成される。各ユニットにおいては、理論、事例研究及びプロジェクトワークを通じてこれらの基本要素に関する共通の認識を確立する。ユニット1「優しさ」では、経営倫理、CSR、CSVなど経営の責任、ユニット2「強さ」では、競争優位、持続性、レジリエンスなど経営のパフォーマンス、ユニット3「面白さ」では、価値創造、イノベーションなどビジネス・モデル変革に関する理論及び分析フレームワークを学ぶ。
Students will study a wide range of business topics and issues from theoretical conventions relating to "good business.” Overall, this course offers students an opportunity to re-frame business from a broader perspective, and to understand the extent to which mission, innovation, and integrity can become critical factors in the enhancement of corporate performance.
This course is divided into three units based on the themes of “empathy,” “strength,” and “interest,” which are posited here as the basic elements of good management. In each unit, students will develop a basic understanding of these fundamental elements through the study of theory, case research, and project work. Unit 1, “Empathy,” covers management responsibilities such as management ethics, CSR, and CSV. Unit 2, “Strength,” covers management performance such as competitive advantage, sustainability, and resilience. Unit 3, “Interest,” covers the theory and practice of positive business model transformation including the concepts of value creation, and innovation.
1 | オリエンテーション |
2 | イントロ:理論:エコシステムにおける「善き経営」とは? |
3 | イントロ:「エコシステム」ケース分析 |
4 | イントロ:「エコシステム」フィードバックとまとめ |
5 | ユニット1「優しさ」理論:経営倫理、CSR、CSVなど経営の責任とは? |
6 | ユニット1「優しさ」ケース分析 |
7 | ユニット1「優しさ」:フィードバックとまとめ |
8 | ユニット2「強さ」理論:競争優位、持続性、レジリエンスなど経営のパフォーマンスとは? |
9 | ユニット2「強さ」ケース分析 |
10 | ユニット2「強さ」:フィードバックとまとめ |
11 | ユニット3「面白さ」理論:価値創造、イノベーションなどビジネス・モデル変革とは? |
12 | ユニット3「面白さ」ケース分析 |
13 | ユニット3「面白さ」:フィードバックとまとめ |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
ユニット理論レポート:4 X 15%(60%) ユニット分析ワークシート:4 X 8%(32%) 最終テスト:1X 8%(8%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには80%以上の出席が必要。欠席は減点対象となる。ユニット理論レポート及びユニット分析ワークシートにおける盗用・剽窃などの不正行為が発覚した場合は、成績が0点となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 立教大学経営学部編 | 『善き経営 GBIの理論と実践』 | 丸善雄松堂 | 2016 | 9784841940039 3034 |
その他 (Others) | |||||
本講で使用するテキスト(『善き経営 GBIの理論と実践』)の入手方法については初回の授業で指示する。 初回授業前にテキストを購入しないでください。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて授業中に指示する。 |
定期的にCanvas LMSを確認すること。