日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Business
Course Code BT023
Theme・Subtitle 基礎から学ぶマーケティングと企業経営
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
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Credits 2
Course Number BUS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Students will be able to understand these concepts from the aspect of corporate activities, sales activities in particular, building on foundational marketing knowledge and basic concepts.

【Course Contents】

This lecture covers the basic of how to develop the management of a business, starting with marketing concepts, types, and history.
Registration in this course is anticipated in the spring semester of second year, so practical knowledge will be considered during the lectures in the explanations of concepts and cases to ensure knowledge acquisition.
During lectures, schematic diagrams will be shown on PowerPoint slides, and explanations of basic concepts and terminology, as well as case studies on the marketing efforts of corporations will be introduced using pictures and videos.
This lecture will be conducted online, and we aim to develop a class in which students can communicate interactively by actively incorporating opportunities for students to speak up, taking into consideration the use of chat rooms for discussion with students and for receiving questions.
Lectures are required to be given with reference to the textbook.
Posting slides will not be distributed.
At the end of the lecture, a confirmation test of the content learned on the day will be given using Canvas-LMS.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,マーケティング学習にあたっての基礎知識
2 マーケティングのアウトライン
3 企業活動とマーケティング,競争とマーケティング
4 マーケティング環境
5 マーケティング・プランニング
6 プロダクト・デザイン
7 ブランディング
8 コミュニケーション・デザイン
9 マーケティング・チャネル
10 プライシング
11 サービス・マーケティング
12 マーケティングと組織
13 インターネット・マーケティング
14 教室での対面による質問の受付

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に指示する。基本的事項はテキストを事前に読んでおくことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 12回の授業内平常点テスト(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 有馬賢治・岡本純編著 『マーケティング・オン・ビジネス』 新世社 2015年 9784883842346

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本授業は、「オンライン(一部対面)」につき、「対面授業は6回以下、オンライン授業は 8回以上」を予定している。

【注意事項 / Notice】