日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT023
Theme・Subtitle 基礎から学ぶマーケティングと企業経営
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) スライドの説明を中心に講義を進めるが,講義内容に対して折にふれて学生の発言を求める。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will be able to understand these concepts from the aspect of corporate activities, sales activities in particular, building on foundational marketing knowledge and basic concepts.

【Course Contents】

This lecture covers the basic of how to develop the management of a business, starting with marketing concepts, types, and history.
Registration in this course is anticipated in the spring semester of second year, so practical knowledge will be considered during the lectures in the explanations of concepts and cases to ensure knowledge acquisition.
During lectures, schematic diagrams will be shown on PowerPoint slides, and explanations of basic concepts and terminology, as well as case studies on the marketing efforts of corporations will be introduced using pictures and videos.
This lecture can communicate interactively by actively incorporating opportunities for students to speak.
Lectures are required to be given with reference to the textbook.
Posting slides will not be distributed.
At the end of the lecture, a report of the content learned on the day will be given using Canvas-LMS.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,マーケティング学習にあたっての基礎知識
次回以降の予習課題レポートに関する説明
2 マーケティングのアウトライン
3 企業活動とマーケティング,競争とマーケティング
4 マーケティング環境
5 マーケティング・プランニング
6 プロダクト・デザイン
7 ブランディング
8 コミュニケーション・デザイン
9 マーケティング・チャネル
10 プライシング
11 サービス・マーケティング
12 マーケティングと組織
13 インターネット・マーケティング
14 教室での対面による質問の受付

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
受講者には毎回予習課題レポートの提出を義務付け,それに基づく発言を求める。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業参加・議論参加の前提として,毎回2,000字前後の予習課題レポートの提出を受講者に求める(毎回字数を指定する)。
予習課題レポートの提出により,平常点が毎回4~5点ずつ加算される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 12回の予習課題レポート:累計50点(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 有馬賢治・岡本純編著 『マーケティング・オン・ビジネス』 新世社 2015年 9784883842346

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

経営学入門,ビジネス概論Aの既履修が望ましい。
テキストを読み,毎回の予習課題レポートをまとめる能力,予習に基づき授業内で発言できる能力が必要とされる。
履修者数に応じ発言者の数は変動するが,可能な限り多くの学生に発言してもらう予定である。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業後に予習レポートをCanvas LMS を通じてアップロードする必要があるので,パソコン操作が求められる。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】