日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT024
Theme・Subtitle 持続的に価値を共創するための理論と実践
(Theory and practice to co-create values sustainably)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number BUS2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

A company must continuously create new values. In order to do so, business strategy clarifies what the company should do. In order to formulate a business strategy, it is necessary to analyze the company's external environment and internal factors, and to create a narrative to realize the management purpose (raison detre) and philosophy (mission, vision, and values). In this course, we will learn about major theories and frameworks of business strategy and apply them to cases to gain knowledge that will be useful in practice in the corporate world.

【Course Contents】

In this course, students will learn basic theories and frameworks of business strategy and gain practical experience in their application through case studies. The first half of each session will be the lecture of the theories and frameworks, and the second half will be the case studies. By using the theories and frameworks in in-class group work, students will be able to analyze and plan practical strategies. Students are required to do pre-assignments before the class and reaction papers after class to maximize the learning effect.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:経営戦略の目的と目標は何か
キーワード:SWOT分析、内容研究、プロセス研究、全社戦略、事業戦略
2 ポジション争いとしての戦略1
キーワード:5forces分析、競争ダイナミクス
3 ポジション争いとしての戦略2
キーワード:戦略的ポジショニング
4 能力構築としての戦略
キーワード:リソース・ケイパビリティアプローチ、活動システム
5 価値創造としての戦略
キーワード:価値創造、ブルーオーシャン戦略、コーペティション戦略
6 関係性のマネジメントとしての戦略
キーワード:M&A、提携
7 国際化のマネジメントとしての戦略
キーワード:国際経営戦略
8 事業ポートフォリオのマネジメントとしての戦略
キーワード:多角化、PPM
9 イノベーションマネジメントとしての戦略1
キーワード:両利きの経営
10 イノベーションマネジメントとしての戦略2
キーワード:リーンスタートアップ、アジャイル開発
11 ビジネスエコシステムと経営戦略
キーワード:ビジネスエコシステム、オープンイノベーション
12 戦略と組織
キーワード:創発的戦略、ポジティブデビアンス、戦略不要論
13 ゲストスピーカー(予定)
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前に、テキストやケースに関する文献や新聞を読んだり映像を見たり、調査を行うなどの事前課題を行う。授業後にはリアクションペーパーを提出する。詳細は授業内に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 提出課題(20%)
授業中の発言など(10%)
備考 (Notes)
有意義な貢献をした学生には別途、加点する場合がある。筆記試験が0点の場合は、その他の平常点に関わらず、単位を認めない。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ヒット他 『戦略経営論第3版』 センゲージラーニング 2021 9784775940198

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
その他は授業内で指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業内で指示する。

【注意事項 / Notice】