日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT025
Theme・Subtitle マーケティングにおける意思決定を科学的に行う力を身に付ける
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.5
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Credits 2
Course Number BUS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this course is to acquire practical knowledge of marketing research methods from the perspectives of theory, case studies, and data analysis.

【Course Contents】

In this course, students will learn marketing research methods practically through lectures, practical training, and report assignments. In the data analysis practice, students learn representative statistical methods using ChatGPT and the statistical software R. In addition, the research practice task involves setting research questions, creating questionnaire forms, and testing hypotheses based on data. Furthermore, two practitioners will be invited as guest lecturers to give lectures on cutting-edge marketing research methods.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティング・リサーチとは
2 マーケティング・データの種類
3 アンケート・フォームの作成方法
4 ゲスト講師による講演(1)
5 1つの変数の特徴を記述する
6 2つの変数間の関係を記述する
7 2つのグループの差を検証する-2標本t検定-
8 2つの属性の関係を検証する-カイ2乗検定-
9 消費者を分類する-クラスター分析-
10 ブランド間の競争構造を把握する-因子分析-
11 受講者間によるアンケートの回答
12 ゲスト講師による講演(2)
13 調査演習課題に関するディスカッション
14 受講者による調査演習課題の発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

データ分析スキルの習得には,段階的な学習が必要なため,授業には毎回出席すること。欠席したり,わからない点があれば,早めに担当教員に質問すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業内に指示した提出物(30%)
授業参加度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 照井伸彦・佐藤忠彦 『現代マーケティング・リサーチ[新版]』 有斐閣 2022 9784641166080
2 本橋永至 『Rで学ぶ統計データ分析』 オーム社 2015 9784274217814

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

本授業では,統計学やプログラミングに関する内容を扱います。それらの事前知識は必要ありませんが,積極的に学ぶ意欲と与えられた課題を着実にこなすことを求めます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

統計ソフトウェアRをインストールできるPC

【その他 / Others】

近年,データ分析や生成AIの活用に関するスキルがすべてのビジネスパーソンに求められるようになりました。AI時代に必要なビジネススキルを楽しみながら学んでいきましょう!

担当教員ウェブサイト
https://motohashi.ynu.ac.jp/

【注意事項 / Notice】