日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT027
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2200
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:300人/ Capacity:300)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, by understanding the basic concepts of industrial-organizational psychology, students will develop the ability to theoretically understand various activities (recruitment, personnel evaluation, human resource development, etc.) conducted in companies and examine their current issues. Through these learning processes, the ultimate objective is to enable students to develop the judgment and skills necessary for practical activities in companies.

【Course Contents】

Industrial-Organizational Psychology is a field of psychology related to people and organizations engaged in industrial activities. In this lecture, we will take up topics that are useful for practice in this broad field, and provide specific representative theories, survey data related to the topics, and specific corporate cases. In this course, students will clarify their awareness of problems, deepen their thinking skills, and gain perspectives for practice and application from the findings obtained from these theories and data.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 モチベーション1 モチベーションの内容理論
3 モチベーション2 モチベーションの過程理論
4 採用 職業興味・パーソナリティ
5 人事評価1 評価の在り方
6 人事評価2 評価の対象と評価の見返り 
7 人材開発・学習1 学習の理論と人材開発手法
8 人材開発・学習2 企業の人材開発の実態・人材開発におけるコミュニケーション
9 組織コミットメント コミットメントが高まるメカニズム
10 キャリア1 キャリアの発達的側面
11 キャリア2 変化対応のためのキャリア理論と企業の施策
12 営業・説得の心理
13 ストレスマネジメント
14 授業内テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

受講生には、授業の事前準備として指定された教材の読み込み、掲示板の課題への発言が求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
各授業での開始時リアクションペーパー(20%)
授業内発言および出席(40%)
備考 (Notes)
3回以上の欠席は、単位取得ができなくなるので留意すること。遅刻は2回で欠席1回とみなします。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各回、事前及び事後に教材を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

組織で働く人間の心理的側面への関心を持っていること。授業で発言できる積極的態度。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回、授業開始時にCanvas LMSでのリアクションペーパー回答を行うのでPCを持参すること(難しい場合はスマートフォン等でCanvas LMSへの回答ができるようにしておくこと)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】