日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT028/BT028BT028 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会における企業の役割や機能 The role and function of business in society |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
The aim of this lecture is to discuss the relationship between companies and various areas such as the economy, environment, and society, and to understand how companies should be in society.
Due to the globalization of economic activities and their increasing impact on the environment and society, companies are now required to engage in socially responsible management and address social issues. In this lecture, we will explore the roles and functions expected of companies in the current "sustainability revolution" from the following perspectives: (1) Global background, discussions, and theories; (2) Japanese companies and society; and (3) Case studies (practical applications). In order to gain an understanding of actual practice as well as the latest discussions in the Western world, several guest speakers are scheduled to be invited.
1 | ガイダンス:「経営と社会」を学ぶ意義 |
2 | 企業とステイクホルダー:会社は誰のために存在するのか |
3 | 「経営と社会」に関する議論の起源と動向 |
4 | 責任ある経営のプロセス:目指すもの・経営プロセスへの組み込み |
5 | 日本における「責任ある経営」論 |
6 | ゲストスピーカー(1):責任ある経営へのプロセス(実務家の視点から) ① |
7 | 戦略的フィランソロピー:コーズ・リレイテッド・マーケティング(CRM)、NPOとの協働 |
8 | ケーススタディ:CRM、NPOとの協働の例 |
9 | ソーシャルビジネスとイノベーション |
10 | ケーススタディ:ソーシャルビジネスとイノベーションの例 |
11 | 企業価値と評価:CSRと企業価値、社会的責任投資 |
12 | ゲストスピーカー(2):責任ある経営に関する最新の動向(実務家の視点から) |
13 | 公共政策と責任ある経営 |
14 | まとめ:今、企業に求められていること |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
授業内容の理解を深めるため、教科書の該当箇所を事前に読んでくること。また、ゲストスピーカーをお迎えする回は、それまでの講義内容を踏まえ、事前に質問を考えてくること。
【復習】
教科書の再読に加え、講義中に出てきた企業・団体の取り組みなどを自分で調べることで、より理解が深まる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
第1回オンラインテスト(Online Test 1)(30%) 第2回オンラインテスト(Online Test 2)(30%) 期末テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
本講義では、毎回、出欠を確認し、一定数以上欠席した場合はD評価とする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 谷本寛治 | 『企業と社会―サステナビリティ時代の経営学―』 | 中央出版社 | 2017 | 9784502331015 |
その他 (Others) | |||||
参考文献として英語書籍を挙げている。英語を読む負担を考慮して必読にしていないが、講義内容をより深く理解するためには読むことをお勧めする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Moon, J. | Corporate social responsibility: A very short introduction. | OUP Oxford. | 2014 | 9780199671816 |
本講義は、企業と経済・環境・社会といった様々な領域との関わりを議論し、社会の中で活動する企業の在り方を理解することを目標としている。
The aim of this lecture is to discuss the relationship between companies and various areas such as the economy, environment, and society, and to understand how companies should be in society.
経済活動のグローバル化とその環境・社会に対する影響の増大に伴い、企業は社会的に責任ある経営活動を行い、社会的課題に取り組んでいくことが求められるようになってきた。本講義では、「サステナビリティ革命」ともよべる昨今の潮流において、企業に求められる役割や機能について、①グローバルな背景・議論・理論、②日本企業と社会、③ケース・スタディー(実務)といった側面から考えていく。実務及び欧米における最新の議論を学ぶため、複数のゲストスピーカーをお招きすることも予定している。
Due to the globalization of economic activities and their increasing impact on the environment and society, companies are now required to engage in socially responsible management and address social issues. In this lecture, we will explore the roles and functions expected of companies in the current "sustainability revolution" from the following perspectives: (1) Global background, discussions, and theories; (2) Japanese companies and society; and (3) Case studies (practical applications). In order to gain an understanding of actual practice as well as the latest discussions in the Western world, several guest speakers are scheduled to be invited.
1 | ガイダンス:「経営と社会」を学ぶ意義 |
2 | 企業とステイクホルダー:会社は誰のために存在するのか |
3 | 「経営と社会」に関する議論の起源と動向 |
4 | 責任ある経営のプロセス:目指すもの・経営プロセスへの組み込み |
5 | 日本における「責任ある経営」論 |
6 | ゲストスピーカー(1):責任ある経営へのプロセス(実務家の視点から) ① |
7 | 戦略的フィランソロピー:コーズ・リレイテッド・マーケティング(CRM)、NPOとの協働 |
8 | ケーススタディ:CRM、NPOとの協働の例 |
9 | ソーシャルビジネスとイノベーション |
10 | ケーススタディ:ソーシャルビジネスとイノベーションの例 |
11 | 企業価値と評価:CSRと企業価値、社会的責任投資 |
12 | ゲストスピーカー(2):責任ある経営に関する最新の動向(実務家の視点から) |
13 | 公共政策と責任ある経営 |
14 | まとめ:今、企業に求められていること |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
授業内容の理解を深めるため、教科書の該当箇所を事前に読んでくること。また、ゲストスピーカーをお迎えする回は、それまでの講義内容を踏まえ、事前に質問を考えてくること。
【復習】
教科書の再読に加え、講義中に出てきた企業・団体の取り組みなどを自分で調べることで、より理解が深まる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
第1回オンラインテスト(Online Test 1)(30%) 第2回オンラインテスト(Online Test 2)(30%) 期末テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
本講義では、毎回、出欠を確認し、一定数以上欠席した場合はD評価とする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 谷本寛治 | 『企業と社会―サステナビリティ時代の経営学―』 | 中央出版社 | 2017 | 9784502331015 |
その他 (Others) | |||||
参考文献として英語書籍を挙げている。英語を読む負担を考慮して必読にしていないが、講義内容をより深く理解するためには読むことをお勧めする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Moon, J. | Corporate social responsibility: A very short introduction. | OUP Oxford. | 2014 | 9780199671816 |