日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT051
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS1220
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:200人/ Capacity:200)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this class is to learn how to use basic ICT, which is necessary for specialized learning.

【Course Contents】

In addition to learning how to use the Rikkyo V-Campus system and how to search for information in the library, students will also learn how to create emails and how to use the internet appropriately. They will also learn how to create documents using Word, how to use PowerPoint, and how to process data using Excel, so that they can create reports, presentation materials, and conduct data analysis. In addition to learning how to use software, it is also important to develop the ability to conduct research and investigations independently.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス、V-Campusについて
2 情報検索、メールの作成
3 Wordを用いた文書作成1:文書作成の基本
4 Wordを用いた文書作成2:表の作成と図表の挿入
5 Wordを用いた文書作成3:各種機能の使い方
6 PowerPoint活用法1:スライド作成の基本
7 PowerPoint活用法2:効果の挿入方法
8 Excelの基礎1:Excelの基本操作
9 Excelの基礎2:数式と関数の基本
10 Excelの基礎3:グラフの作成
11 Excelを用いたデータ処理方法:ピボットテーブルの使い方
12 Excelを用いたデータ処理方法:データ分析ツールの活用
13 総合実習1
14 総合実習2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内課題[毎回](60%)
最終レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に定めない。資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

春学期開講クラスは、基礎的な内容からスタートします。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業では、officeソフト(Word,Excel,PowerPoint)を使って実習します。資料の配布と授業内課題の提出に「CanvasLMS」を使用しますので、PCで参加してください。詳細は初回授業で説明します。

【その他 / Others】

ZoomのURLは、初回授業までにCanvasLMSで連絡します。

【注意事項 / Notice】