日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT082
Theme・Subtitle サステイナブル社会におけるCSRの意義とその在り方
The importance and the role of CSR in a sustainable society
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this lecture is to examine the importance and the role of Corporate Social Responsibility, which is at the core of the relationship between sustainable society and business.

【Course Contents】

Historically, Corporate Social Responsibility (CSR) activities were perceived as charitable endeavors, separate from a company's core business operations and conducted at their discretion. However, in today's context, where societal concerns among market participants have heightened, CSR has been reevaluated as a central component of strategic decision-making and daily business practices. Addressing stakeholder expectations and fulfilling social responsibilities have become indispensable elements for success and sustainable existence in the global business environment.

In this lecture series, we will delve deeply into the concept of CSR, starting from its foundational principles to understanding how contemporary businesses confront a variety of challenges. Alongside theoretical frameworks, we will explore specific CSR case studies from diverse industries both domestically and internationally. Additionally, the course encompasses critical perspectives and discussions on CSR, thoroughly examining the significance of CSR in corporate management and the role of corporations in a sustainable society. Moreover, to bridge theory with practice and to enrich students’ understanding with real-world insights, we plan to invite practitioners and experts from companies actively engaged in CSR. Their experiences and expertise will be shared with the students, providing them with opportunities to learn practical approaches to complex issues surrounding CSR.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入:CSRの学習がもたらす新たな視点
2 CSRの基本:定義、ステイクホルダー
3 企業ガバナンスとステイクホルダー理論
4 経営戦略としてのCSR:理論と実践
5 消費者の目から見たCSR:市場の期待と反応
6 戦略的CSRと持続可能な価値創造(Sustainable Value Creation)(1)
7 戦略的CSRと持続可能な価値創造(Sustainable Value Creation)(2)
8 CSRの効果測定:ビジネス価値への貢献
9 グローバルな視点:世界各国のCSR動向
10 先進事例で学ぶ:欧米におけるCSR戦略
11 日本の先駆者たち:国内CSRの成功事例
12 実務家による特別講演
13 国際機関・政府・市民社会とCSR
14 CSRを巡る議論・批判・今後の展望

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

【予習】
授業内容の理解を深めるため、参考書の該当箇所を事前に読んでくることを推奨する。また、ゲストスピーカーをお迎えする回は、それまでの講義内容を踏まえ、事前に質問を考えてくること。

【復習】
講義スライド、参考書の再読に加え、講義中に出てきた企業・団体の取り組みなどを自分で調べることで、より理解が深まる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 第1回オンラインテスト (Online Test 1)(30%)
第2回オンラインテスト (Online Test 2)(30%)
期末オンラインテスト (Online Final Test)(40%)
備考 (Notes)
なお、授業は全回対面で実施する。
本講義では、毎回、出欠を確認し、4回以上欠席した場合はD評価とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストなし。毎回の授業で講義スライドを配布する。

参考文献として英語書籍を挙げている。英語を読む負担を考慮して必読にしていないが、講義内容をより深く理解するためには読むことをお勧めする。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Moon, J. Corporate social responsibility: A very short introduction OUP Oxford. 2015 9780199671816
2 Rasche, A., Morsing, M., Moon, J. Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication, Governance Cambridge University Press 2017 9781107114876
3 谷本寛治 『企業と社会―サステナビリティ時代の経営学―』 中央出版社 2020 9784502331015

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートパソコン(laptop)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】