日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT102
Theme・Subtitle 目標達成のための多様な方策
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 2
Course Number BUS2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to study management strategies that create a competitive advantage for organizations. Management strategies are essential for organizations to achieve their objectives or to do so efficiently. In this course, we will examine various strategies adopted by organizations and explore how management strategies are formulated from diverse perspectives. By studying management strategy theory, students will gain an understanding of why actual organizations succeed or fail and develop the ability to analyze and consider the strategies of organizations they belong to or wish to join in the future.

【Course Contents】

In this course, fundamental concepts necessary for understanding management strategies, such as vision and mission, levels of management strategy, and domains, will be explained. Building on this foundation, the management strategies of actual organizations will be analyzed from multiple perspectives, including: a. Planning, b. Positioning within the industry, c. Organizational resources, d. Negotiation and cooperation with other organizations. Through these diverse perspectives, the course aims to foster a comprehensive understanding of management strategies. Furthermore, students will be encouraged to consider strategies that enable actual organizations or the organizations they belong to achieve their stated goals.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:経営戦略論とは
キーワード:経営戦略の定義,ビジョンとミッション
2 経営戦略論の基本概念
キーワード:経営戦略のレベル,SWOT分析,ドメイン
3 計画としての経営戦略
キーワード:戦略的意思決定,成長ベクトル
4 経営戦略とポジショニング1
キーワード:独占・寡占・完全競争市場,ファイブフォース
5 経営戦略とポジショニング2
キーワード:3つの基本戦略,競争地位戦略
6 小テスト1:経営戦略の基本概念と計画,ポジショニング
7 組織の能力と経営戦略
キーワード:SBU経営とコアコンピタンス経営
8 組織のリソースと経営戦略
キーワード:VRIOフレームワーク
9 経営戦略のゲーム・アプローチ1
キーワード:競争と協調,価値相関図
10 経営戦略のゲーム・アプローチ2
キーワード:競争・協調の構造
11 経営戦略と多角化
キーワード:多角化戦略
12 小テスト2:組織の能力・資源,強調と強調
13 経営戦略と事業ポートフォリオ
キーワード:プロダクトライフサイクル,PPM
14 経営戦略論の新たな課題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
月に1-2回ケース分析をリアクションペーパーにて行う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:授業で取り扱う内容について文献を読み,関連するケースを調べる。1時間30分程度の学習時間が目安である。
復習:授業で学習した内容について配布プリントや関連文献を参照しながら復習し,知識を定着させる。1時間30分程度の学習時間が目安である。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 小テスト (15%×2回)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 沼上幹 『経営戦略の思考法 』 日本経済新聞社出版 2009 9784532314781

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】