日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT104/BT104BT104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:300人/ Capacity:300) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, by understanding the basic concepts of the theory of organizational behavior, students will be able to theoretically understand the organizational and human resource management behaviors that take place in companies and develop the ability to examine today's issues. Through these learning processes, the ultimate objective is to enable students to develop the judgment and skills necessary for practicing organizational and human resource management.
The theory of organizational behavior is an interdisciplinary field for understanding human behavior in organizations. Among the wide range of fields, topics that are particularly useful for organizational and human resource management are taken up, and specific representative theories, survey data related to the topics, and specific corporate cases are provided in the lectures. This course is designed to help students clarify their awareness of issues, deepen their thinking, and gain perspectives for practice and application based on the knowledge gained from these theories and data.
1 | イントロダクション |
2 | ワークエンゲージメント・ジョブクラフティング |
3 | 集団力学・集団での問題解決 |
4 | 意思決定 |
5 | チームと多様性 |
6 | 組織における協働と葛藤 |
7 | マネジメント・リーダーシップ |
8 | 組織開発・組織変革 |
9 | 組織社会化 |
10 | 職務満足と適材適所 |
11 | キャリア開発 変化対応のキャリア理論と学習 |
12 | ビジネスパーソンとしての成長モデル |
13 | 組織アイデンティティと自己のアイデンティティ |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生には、授業の事前準備として指定された教材の読み込み、掲示板の課題への発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 各授業での開始時リアクションペーパー(20%) 授業内発言・出席(40%) |
備考 (Notes) | ||
3回以上の欠席は、単位取得ができなくなるので留意すること。遅刻2回で欠席1回とみなします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回、事前及び事後に教材を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜指示する。 |
組織で働く人間の心理的側面への関心を持っていること。授業で発言できる積極的態度。
毎回、授業開始時にCamvas LMSでのリアクションペーパー回答を行うのでPCを持参すること(難しい場合はスマートフォン等でCanvas LMSへの回答ができるようにしておくこと)
この授業では、組織行動論の基礎概念を理解することで、企業で行われている組織・人材マネジメント行動を理論的に捉え、その今日的な課題を検討する力を養う。これらの学習プロセスを通じて、組織・人材マネジメントの実践に際して必要な判断力とスキルにつなげて培うことができるようにすることを最終的な目的とする。
In this course, by understanding the basic concepts of the theory of organizational behavior, students will be able to theoretically understand the organizational and human resource management behaviors that take place in companies and develop the ability to examine today's issues. Through these learning processes, the ultimate objective is to enable students to develop the judgment and skills necessary for practicing organizational and human resource management.
組織行動論は、組織の中での人間行動を理解するための学際的な分野である。その幅広い分野の中でも特に組織・人材マネジメントに役に立つトピックスを取り上げ、具体的な代表的理論、そのトピックスに関連する調査データ、具体的な企業事例などを講義では提供する。それらの理論やデータから得られる知見から問題意識を明確化し、思考力を深め、実践や応用への展望を獲得する。
The theory of organizational behavior is an interdisciplinary field for understanding human behavior in organizations. Among the wide range of fields, topics that are particularly useful for organizational and human resource management are taken up, and specific representative theories, survey data related to the topics, and specific corporate cases are provided in the lectures. This course is designed to help students clarify their awareness of issues, deepen their thinking, and gain perspectives for practice and application based on the knowledge gained from these theories and data.
1 | イントロダクション |
2 | ワークエンゲージメント・ジョブクラフティング |
3 | 集団力学・集団での問題解決 |
4 | 意思決定 |
5 | チームと多様性 |
6 | 組織における協働と葛藤 |
7 | マネジメント・リーダーシップ |
8 | 組織開発・組織変革 |
9 | 組織社会化 |
10 | 職務満足と適材適所 |
11 | キャリア開発 変化対応のキャリア理論と学習 |
12 | ビジネスパーソンとしての成長モデル |
13 | 組織アイデンティティと自己のアイデンティティ |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生には、授業の事前準備として指定された教材の読み込み、掲示板の課題への発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 各授業での開始時リアクションペーパー(20%) 授業内発言・出席(40%) |
備考 (Notes) | ||
3回以上の欠席は、単位取得ができなくなるので留意すること。遅刻2回で欠席1回とみなします。 |
その他 (Others) | |||||
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各回、事前及び事後に教材を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜指示する。 |
組織で働く人間の心理的側面への関心を持っていること。授業で発言できる積極的態度。
毎回、授業開始時にCamvas LMSでのリアクションペーパー回答を行うのでPCを持参すること(難しい場合はスマートフォン等でCanvas LMSへの回答ができるようにしておくこと)