日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT111/BT111BT111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
①対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Innovation can enhance competitiveness, but it requires a different kind of knowledge and skill set to that of everyday business management. The aim is to promote an understanding of this in itself.
The general idea in management studies is that innovative companies perform better, but this article explains the theoretical background and the reality of this idea.
1 | 身近にみられるイノベーション例 |
2 | イノベーションと起業家 |
3 | イノベーションの体系とその機会 |
4 | 技術のS曲線 |
5 | 破壊的イノベーション |
6 | バリュー・イノベーションという考え方 |
7 | 知識経営と日本式イノベーション |
8 | 創造的コスト削減 |
9 | イノベーションの普及 |
10 | プラットフォーム |
11 | IT技術 |
12 | イノベーションの仕組み |
13 | 個人のイノベーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内で不明な点は様々な文献にあたりより発展的に学習する姿勢を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
適宜、授業内レポートなどを課す。授業内レポートを提出しなくても受験資格はある。 |
なし/None
イノベーションによって競争力を強化することはできるが、それには日常的なビジネスの管理とは異なる種類の知識とスキルが必要となる。そのこと自体の理解を促進することを目的とする。
Innovation can enhance competitiveness, but it requires a different kind of knowledge and skill set to that of everyday business management. The aim is to promote an understanding of this in itself.
革新的、すなわちイノベーティブな企業ほど業績が良い、というのが経営学の一般的な考え方だが、その理論的背景と実態とを解説する。
The general idea in management studies is that innovative companies perform better, but this article explains the theoretical background and the reality of this idea.
1 | 身近にみられるイノベーション例 |
2 | イノベーションと起業家 |
3 | イノベーションの体系とその機会 |
4 | 技術のS曲線 |
5 | 破壊的イノベーション |
6 | バリュー・イノベーションという考え方 |
7 | 知識経営と日本式イノベーション |
8 | 創造的コスト削減 |
9 | イノベーションの普及 |
10 | プラットフォーム |
11 | IT技術 |
12 | イノベーションの仕組み |
13 | 個人のイノベーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内で不明な点は様々な文献にあたりより発展的に学習する姿勢を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
適宜、授業内レポートなどを課す。授業内レポートを提出しなくても受験資格はある。 |
なし/None