日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT119/BT119BT119 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本、韓国、台湾、アラブ諸国における企業やビジネストレンド:比較 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is a comparative approach to study the companies' role in the economy and the business trends among the Japanese, Korea, Taiwanese, and Arab economies. It is a reading and discussion course. While having a look at the current structural changes in the various related economies, we will have a look at a number of companies' success stories in Japan, Korea, Taiwan, and the Arab region, trying to compare between these stories, to learn lessons that will help in the success of future companies.
We will learn about the current structural changes in the various related economies, and see its impact on doing business in each region of our focus, as well as studying such an impact in the form of motivating businesses in each economy to build a successful global presence.
We will have a number of case studies related to Japan, Korea, Taiwan, and the Arab region, to see how such firms could successfully steer their wheels in such markets and globally. And will search for lessons from each experience that could be beneficial to the others in global context.
The course will be valuable for students who plan to take part in managing companies to contribute to its successful competitiveness and expansion globally. This course requires the enrolling students to be pro-active in participating in discussions related to various business cultures, and confident in doing advanced level academic work.
Class work will be readings, lectures, discussion, and a group presentation. Students will share their international experience, analyze current business topics, and make group presentation.
1 | イントロダクション(政治経済) |
2 | グローバリゼーションと企業戦略 |
3 | 日本の経済発展 |
4 | 日本のケーススタディ (トヨタ、ソニー) |
5 | 韓国の経済発展 |
6 | 韓国のケーススタディ (Hyundai, Samsung) |
7 | グループプレゼンテーション |
8 | グループプレゼンテーション |
9 | 台湾の経済発展 |
10 | 台湾のケーススタディ (TSMC, Acer) |
11 | アラブ諸国の経済発展 |
12 | アラブ諸国のケーススタディ(Aramco) |
13 | 外国為替市場 |
14 | レポート提出締切 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Individual report |
授業中に指示をする
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の活動(30%) プレゼンテーション(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Iyanatul I. and Chowdhury A. | Asia Pacific Economies: A Survey | Routledge | 1997 | |
2 | Charles W. L.Hill, Chow Hou Wee, Krishna Udayasankar | International Business: An Asian Perspective | McGraw Hill | 2011 | |
3 | William Nickels and James McHugh and Susan McHugh | Understanding Business | McGraw Hill | 2015 |
本科目では、日本、韓国、台湾及びアラブ諸国の各国を比較することにより、経済における企業の役割とビジネストレンドについて学ぶ事を目的とする。授業は主に、講読とディスカッションによって進める。各国経済における近年の構造変化を外観しながら、日本、韓国、台湾及びアラブ諸国における企業の様々な成功事例を学び、受講生が将来ビジネスに役立てる事の出来る教訓を習得する。
This course is a comparative approach to study the companies' role in the economy and the business trends among the Japanese, Korea, Taiwanese, and Arab economies. It is a reading and discussion course. While having a look at the current structural changes in the various related economies, we will have a look at a number of companies' success stories in Japan, Korea, Taiwan, and the Arab region, trying to compare between these stories, to learn lessons that will help in the success of future companies.
様々な経済圏における近年の構造変化について学び、それら各地域においてビジネスを行う際のインパクトを考える。また、各国及び世界市場においてビジネスを成功させるためにどのように影響するかを学ぶ。
日本、韓国、台湾及びアラブ諸国における数多くのビジネスケーススタディに接する事で、それらの国々の市場や世界市場において企業が成功するためにどのような経営者が必要なのかを学ぶ。
本科目は将来、企業経営を行い世界市場で成功しようとしている学生に向けて開講される。そのため、受講生は様々なビジネスカルチャーに関連するディスカッションに積極的に参加し、十分なアカディミックスキルを求められる。
授業は講読、講義、ディスカッション、及びグループ発表から構成される。受講生はそれぞれの国際経験を共有し、最近のビジネストピックを分析し、グループ発表を行う。
We will learn about the current structural changes in the various related economies, and see its impact on doing business in each region of our focus, as well as studying such an impact in the form of motivating businesses in each economy to build a successful global presence.
We will have a number of case studies related to Japan, Korea, Taiwan, and the Arab region, to see how such firms could successfully steer their wheels in such markets and globally. And will search for lessons from each experience that could be beneficial to the others in global context.
The course will be valuable for students who plan to take part in managing companies to contribute to its successful competitiveness and expansion globally. This course requires the enrolling students to be pro-active in participating in discussions related to various business cultures, and confident in doing advanced level academic work.
Class work will be readings, lectures, discussion, and a group presentation. Students will share their international experience, analyze current business topics, and make group presentation.
1 | イントロダクション(政治経済) |
2 | グローバリゼーションと企業戦略 |
3 | 日本の経済発展 |
4 | 日本のケーススタディ (トヨタ、ソニー) |
5 | 韓国の経済発展 |
6 | 韓国のケーススタディ (Hyundai, Samsung) |
7 | グループプレゼンテーション |
8 | グループプレゼンテーション |
9 | 台湾の経済発展 |
10 | 台湾のケーススタディ (TSMC, Acer) |
11 | アラブ諸国の経済発展 |
12 | アラブ諸国のケーススタディ(Aramco) |
13 | 外国為替市場 |
14 | レポート提出締切 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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Individual report |
授業中に指示をする
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の活動(30%) プレゼンテーション(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Iyanatul I. and Chowdhury A. | Asia Pacific Economies: A Survey | Routledge | 1997 | |
2 | Charles W. L.Hill, Chow Hou Wee, Krishna Udayasankar | International Business: An Asian Perspective | McGraw Hill | 2011 | |
3 | William Nickels and James McHugh and Susan McHugh | Understanding Business | McGraw Hill | 2015 |