日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT123/BT123BT123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Retailing includes all the activities involved in selling goods or services directly to final consumers for personal, nonbusiness use. Retailers can be understood in terms of store retailing, nonstore retailing, and retail organizations. The objective of this course is to understand the concepts and the theory of retail marketing to develop the marketing plan.
Like all marketers, retailers must prepare marketing plans that include decisions on target markets, product assortment and procurement, services and store atmosphere, store activities and experiences, communications, and location. The contents of this course are the marketing mix of retailers.
1 | 小売業とは何か |
2 | 小売業の革新と動態 |
3 | 小売企業の組織 |
4 | 仕入活動の管理 |
5 | 販売活動の管理 |
6 | 小売経営における計数管理 |
7 | 消費者の店舗選択行動と店舗内購買行動 |
8 | 立地選択と出店戦略 |
9 | 小売企業戦略 |
10 | 成長するEC事業 |
11 | 小売業における情報化の進展 |
12 | 小売業におけるサービス化 |
13 | 中小小売業の経営 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高嶋・高橋 | 『小売経営論』 | 有斐閣 | 2020 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのリテール4.0』 | 朝日新聞出版 | 2020 |
小売業は、ビジネスではなく個人的な用途の最終消費者に商品もしくはサービスを販売するすべての活動を含んでいる。小売業は、店舗小売業、無店舗小売業、および小売組織の観点から理解することができる。本講義の目的は、小売業のマーケティングを立案するための概念と理論を学習することである。
Retailing includes all the activities involved in selling goods or services directly to final consumers for personal, nonbusiness use. Retailers can be understood in terms of store retailing, nonstore retailing, and retail organizations. The objective of this course is to understand the concepts and the theory of retail marketing to develop the marketing plan.
すべてのマーケティング担当者と同様に、小売業者は、マーケティング計画を準備しなければならない。その計画は、標的市場、商品の品揃えと調達、サービス、店舗の雰囲気、店舗内での活動と経験、コミュニケーション、それに立地などに関する意思決定を含んでいる。本講義の内容は、小売業者のマーケティング・ミックスである。
Like all marketers, retailers must prepare marketing plans that include decisions on target markets, product assortment and procurement, services and store atmosphere, store activities and experiences, communications, and location. The contents of this course are the marketing mix of retailers.
1 | 小売業とは何か |
2 | 小売業の革新と動態 |
3 | 小売企業の組織 |
4 | 仕入活動の管理 |
5 | 販売活動の管理 |
6 | 小売経営における計数管理 |
7 | 消費者の店舗選択行動と店舗内購買行動 |
8 | 立地選択と出店戦略 |
9 | 小売企業戦略 |
10 | 成長するEC事業 |
11 | 小売業における情報化の進展 |
12 | 小売業におけるサービス化 |
13 | 中小小売業の経営 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 高嶋・高橋 | 『小売経営論』 | 有斐閣 | 2020 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのリテール4.0』 | 朝日新聞出版 | 2020 |