日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT127/BT127BT127 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students who successfully complete this course should be able to do the following:
•explain intermediate level theories of communication and media
•develop marketing documents, such as strategic plans
•discuss the tools used in digital marketing
This course focuses on marketing from the perspective of communication and media studies. It will introduce students to theories of communication and media that relate to marketing, such as semiotic analysis, and ask students to practice using these theoretical frameworks for conducting research. Students will then apply these skills to develop various documents used in marketing and advertising.
The course format will be a combination of lecture and workshop, with students asked to complete assigned readings prior to class.
1 | コース紹介/Course Introduction |
2 | コミュニケーションとメディアの理論 概要/Theories of Communication and Media: Overview |
3 | コミュニケーションとメディアの理論 表象、意味、言語/Theories of Communication and Media: Representation, Meaning, and Language |
4 | ゲストスピーカー/Guest Speaker |
5 | コミュニケーションとメディアの理論 表象論/Theories of Communication and Media: Representation Theory |
6 | コミュニケーションとメディアの理論 視覚分析と記号論/Theories of Communication and Media: Visual Analysis and Semiotics |
7 | 中間プレゼンテーション/Midterm Presentation |
8 | デジタルマーケティング戦略 概要/Digital Marketing Strategy: Overview |
9 | デジタルマーケティングツール 認知/Digital Marketing Tools: Awareness |
10 | ゲストスピーカー/Guest Speaker |
11 | デジタルマーケティングツール 考察/Digital Marketing Tools: Consideration |
12 | デジタルマーケティングツール コンバージョン/Digital Marketing Tools: Conversion |
13 | ワークショップ/Workshop |
14 | 最終プレゼンテーション/Final Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の準備として、さまざまな文書を事前に読んでおく必要があります。
Students will be required to read a variety of texts in preparation for class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間プレゼンテーション(20%) 最後のプレゼンテーション(30%) リポート(ゲストスピーカー)(20%) 課題1(15%) 課題2(15%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
受講される学生さんはコミュニケーションとメディア制作の基本的な理論の知識を事前に持っておいた方が良いです。
Students should have a knowledge of basic theories of communication and media production.
ビデオ編集ソフトや画像デザインソフトなど、メディア制作ツールを利用できるようにしておいた方が良いです。
Students should have access to media production tools, such as video editing software or image design software, to complete some assignments.
このコースを修了した学生は、以下のことができるようになる:
•コミュニケーションとメディアに関する中級レベルの理論を説明できる。
•戦略計画などのマーケティング文書の作成ができる。
•デジタルマーケティングで使用されるツールについて論じる
Students who successfully complete this course should be able to do the following:
•explain intermediate level theories of communication and media
•develop marketing documents, such as strategic plans
•discuss the tools used in digital marketing
このコースでは、コミュニケーションとメディア研究の観点からマーケティングに焦点を当てます。記号論分析など、マーケティングに関連するコミュニケーションとメディアの理論を紹介し、これらの理論的枠組みを使ったリサーチを実践してもらいます。 そして、これらのスキルを応用して、マーケティングや広告で使用される様々な文書を作成します。
講義とワークショップを組み合わせた形式をとり、受講生には事前に課題図書を予習してもらいます。
This course focuses on marketing from the perspective of communication and media studies. It will introduce students to theories of communication and media that relate to marketing, such as semiotic analysis, and ask students to practice using these theoretical frameworks for conducting research. Students will then apply these skills to develop various documents used in marketing and advertising.
The course format will be a combination of lecture and workshop, with students asked to complete assigned readings prior to class.
1 | コース紹介/Course Introduction |
2 | コミュニケーションとメディアの理論 概要/Theories of Communication and Media: Overview |
3 | コミュニケーションとメディアの理論 表象、意味、言語/Theories of Communication and Media: Representation, Meaning, and Language |
4 | ゲストスピーカー/Guest Speaker |
5 | コミュニケーションとメディアの理論 表象論/Theories of Communication and Media: Representation Theory |
6 | コミュニケーションとメディアの理論 視覚分析と記号論/Theories of Communication and Media: Visual Analysis and Semiotics |
7 | 中間プレゼンテーション/Midterm Presentation |
8 | デジタルマーケティング戦略 概要/Digital Marketing Strategy: Overview |
9 | デジタルマーケティングツール 認知/Digital Marketing Tools: Awareness |
10 | ゲストスピーカー/Guest Speaker |
11 | デジタルマーケティングツール 考察/Digital Marketing Tools: Consideration |
12 | デジタルマーケティングツール コンバージョン/Digital Marketing Tools: Conversion |
13 | ワークショップ/Workshop |
14 | 最終プレゼンテーション/Final Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の準備として、さまざまな文書を事前に読んでおく必要があります。
Students will be required to read a variety of texts in preparation for class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間プレゼンテーション(20%) 最後のプレゼンテーション(30%) リポート(ゲストスピーカー)(20%) 課題1(15%) 課題2(15%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
受講される学生さんはコミュニケーションとメディア制作の基本的な理論の知識を事前に持っておいた方が良いです。
Students should have a knowledge of basic theories of communication and media production.
ビデオ編集ソフトや画像デザインソフトなど、メディア制作ツールを利用できるようにしておいた方が良いです。
Students should have access to media production tools, such as video editing software or image design software, to complete some assignments.