日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT221/BT221BT221 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
脱炭素化する世界におけるサステナブルビジネス戦略 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will provide students with an understanding of the climate and energy challenges ahead, and equip them with the tools necessary to assess the viability of business models in a world where resources and energy are increasingly scarce
Starting with the basic science of climate change and the link between economic growth and energy, the course explores the risks and trade-offs associated with physical and regulatory constraints on economic activity.
It then explores a variety of futures in which economic growth and resources are not infinite and describes framework for business development under this paradigm.
This course will include guest speakers from related companies.
1 | エネルギーと経済成長の紹介 |
2 | 気候変動:影響と緩和策 |
3 | 気候技術:利点と限界 |
4 | 資源の可用性と世界的な生産 |
5 | グリーン成長の誤謬 |
6 | ゲストスピーカー1 + 報告 |
7 | 復習:脱炭素化の課題と限界 + 中間テスト |
8 | 脱成長とポスト成長の概念 |
9 | ビジネスモデルにおける脱炭素化リスクのマッピング |
10 | ゲストスピーカー2 + 報告 |
11 | 低炭素社会におけるビジネス戦略 |
12 | ゲストスピーカー3 + 報告 |
13 | ゲストスピーカー4 + 報告 |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予
習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 中間テスト(30%) 期末テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | バーツラフ・シュミル | 世界の本当の仕組み: エネルギー、食料、材料、 グローバル化 、リスク、環境、そして未来 | 草思社 | 2024 | |
2 | ジャン=マルク・ジャンコヴィシ, クリストフ・ブレイン | だれも教えてくれなかった エネルギー問題と気候変動の本当の話 | 河出書房新社 | 2023 | |
3 | Joseph Tainter | The collapse of complex societies | Cambridge University Press | 1990 | |
4 | ドネラ H.メドウズ | 成長の限界: ロ-マ・クラブ「人類の危機」レポート | ダイヤモンド社 | 1972 |
資料・講義やグループ発表の一部は英語を含むため、TOEIC®Listening & Reading Test スコア 600点以上の成績を取得していることが望ましい。
このコースでは、学生が今後直面する気候変動やエネルギーに関する課題をより深く理解できるよう支援するとともに、資源とエネルギーがますます不足していく世界において、ビジネスモデルの実現可能性を評価するために必要なツールを提供します。
This course will provide students with an understanding of the climate and energy challenges ahead, and equip them with the tools necessary to assess the viability of business models in a world where resources and energy are increasingly scarce
このコースでは、まず気候変動の基礎科学や経済成長とエネルギーの関連性について学び、経済活動における物理的および規制上の制約に伴うリスクやトレードオフを検討します。
次に、経済成長の限界と有限な資源を考慮したさまざまな未来を探り、そのパラダイムに基づいた事業開発の枠組みを解説します。
また、このコースには関連企業からのゲストスピーカーも参加し、実践的な視点を提供します。
Starting with the basic science of climate change and the link between economic growth and energy, the course explores the risks and trade-offs associated with physical and regulatory constraints on economic activity.
It then explores a variety of futures in which economic growth and resources are not infinite and describes framework for business development under this paradigm.
This course will include guest speakers from related companies.
1 | エネルギーと経済成長の紹介 |
2 | 気候変動:影響と緩和策 |
3 | 気候技術:利点と限界 |
4 | 資源の可用性と世界的な生産 |
5 | グリーン成長の誤謬 |
6 | ゲストスピーカー1 + 報告 |
7 | 復習:脱炭素化の課題と限界 + 中間テスト |
8 | 脱成長とポスト成長の概念 |
9 | ビジネスモデルにおける脱炭素化リスクのマッピング |
10 | ゲストスピーカー2 + 報告 |
11 | 低炭素社会におけるビジネス戦略 |
12 | ゲストスピーカー3 + 報告 |
13 | ゲストスピーカー4 + 報告 |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予
習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 中間テスト(30%) 期末テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | バーツラフ・シュミル | 世界の本当の仕組み: エネルギー、食料、材料、 グローバル化 、リスク、環境、そして未来 | 草思社 | 2024 | |
2 | ジャン=マルク・ジャンコヴィシ, クリストフ・ブレイン | だれも教えてくれなかった エネルギー問題と気候変動の本当の話 | 河出書房新社 | 2023 | |
3 | Joseph Tainter | The collapse of complex societies | Cambridge University Press | 1990 | |
4 | ドネラ H.メドウズ | 成長の限界: ロ-マ・クラブ「人類の危機」レポート | ダイヤモンド社 | 1972 |
資料・講義やグループ発表の一部は英語を含むため、TOEIC®Listening & Reading Test スコア 600点以上の成績を取得していることが望ましい。