日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT222
Theme・Subtitle ”今”に役立つマーケティングとPR 2024
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number BUS3800
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

With the rapid changes in social conditions, digital devices, and platform environments, marketing methods are diversifying and changing on a daily basis. In this lecture, you will learn marketing and PR that is useful "now," not just theoretical theories but rather based on real practical examples.

【Course Contents】

The lecturer will utilize her abundant experiences as a producer and marketing/PR consultant in a variety of fields in her daily work to learn about marketing and PR that are being used and should be learned about "now" with the most up-to-date case studies.
The course will focus on social values that have been transformed by the COVID crisis, global conflicts, and natural disasters, as well as promotion methods and advertising market conditions that have changed accordingly. Students will learn frequently-used marketing methods by category, such as video content and social media. The lecture will also cover topics ranging from strategic PR in corporations to Regional revitalization, using actual examples.
As it was popular last year, we will invite business managers from companies active on the front lines of society as guest speakers to discuss real-life events together.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 マーケティングトレンドと最新広告市況
3 ビックテック最新状況から世界の動向を先読み
4 プランニングの必然と求められる編集力
5 ブランディングの重要性
6 本講義担当者の最新実例事業から学ぶ
7 コンテンツマーケティング
8 SNSマーケティング1
9 SNSマーケティング2
10 インフルエンサーマーケティング・ファンマーケティング
11 企業の課題解決を提案するワークショップ
12 「今」に役立つ PRとは
13 戦略PR 事例と共に学ぶ
14 総括 全講義を踏襲した課題提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜指示します

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
出席および授業内のリアクションシート(50%)
授業内課題(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 安部徹也 『漫画でやさしくわかるコトラー』 日本能率協会 2015
2 佐藤央明 『最新マーケティングの教科書2023』 日経BP 2023
3 佐藤 尚之 『ファンベース』 ちくま新書 2018
4 宮永博史 『世界一分かりやすいマーケティングの教科書』 KADOKAWA 2020
5 山崎祥之 『さわぎの起こし方』 信毎書籍印刷 2018
6 立教大学 経営学部 『デジタルメディア時代のマーケティング』 丸善雄松堂 2018
7 ジャックポスター 『アイデアのヒント』 cccメディアハウス 2003

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

本講義は、プロモーション分野を主な内容とし、事例を用いて講義します。
経営学部などマーケティングの素地を基礎学習等すでに有する学生を推奨します。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC

【その他 / Others】

講義内容に応じて、マーケティング、PR等企業の代表や責任者をゲストに招致します
2023年実績:元吉本興業株式会社 代表取締役会長 大崎洋氏 株式会社GO 代表取締役社長 三浦崇宏 
株式会社Kettle クリエイティブディレクター 大木秀晃 株式会社リデル 代表取締役 福田晃一

【注意事項 / Notice】