日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT222/BT222BT222 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
”今”に役立つマーケティングとPR 2024 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
With the rapid changes in social conditions, digital devices, and platform environments, marketing methods are diversifying and changing on a daily basis. In this lecture, you will learn marketing and PR that is useful "now," not just theoretical theories but rather based on real practical examples.
The lecturer will utilize her abundant experiences as a producer and marketing/PR consultant in a variety of fields in her daily work to learn about marketing and PR that are being used and should be learned about "now" with the most up-to-date case studies.
The course will focus on social values that have been transformed by the COVID crisis, global conflicts, and natural disasters, as well as promotion methods and advertising market conditions that have changed accordingly. Students will learn frequently-used marketing methods by category, such as video content and social media. The lecture will also cover topics ranging from strategic PR in corporations to Regional revitalization, using actual examples.
As it was popular last year, we will invite business managers from companies active on the front lines of society as guest speakers to discuss real-life events together.
1 | オリエンテーション |
2 | マーケティングトレンドと最新広告市況 |
3 | ビックテック最新状況から世界の動向を先読み |
4 | プランニングの必然と求められる編集力 |
5 | ブランディングの重要性 |
6 | 本講義担当者の最新実例事業から学ぶ |
7 | コンテンツマーケティング |
8 | SNSマーケティング1 |
9 | SNSマーケティング2 |
10 | インフルエンサーマーケティング・ファンマーケティング |
11 | 企業の課題解決を提案するワークショップ |
12 | 「今」に役立つ PRとは |
13 | 戦略PR 事例と共に学ぶ |
14 | 総括 全講義を踏襲した課題提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示します
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席および授業内のリアクションシート(50%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 安部徹也 | 『漫画でやさしくわかるコトラー』 | 日本能率協会 | 2015 | |
2 | 佐藤央明 | 『最新マーケティングの教科書2023』 | 日経BP | 2023 | |
3 | 佐藤 尚之 | 『ファンベース』 | ちくま新書 | 2018 | |
4 | 宮永博史 | 『世界一分かりやすいマーケティングの教科書』 | KADOKAWA | 2020 | |
5 | 山崎祥之 | 『さわぎの起こし方』 | 信毎書籍印刷 | 2018 | |
6 | 立教大学 経営学部 | 『デジタルメディア時代のマーケティング』 | 丸善雄松堂 | 2018 | |
7 | ジャックポスター | 『アイデアのヒント』 | cccメディアハウス | 2003 |
本講義は、プロモーション分野を主な内容とし、事例を用いて講義します。
経営学部などマーケティングの素地を基礎学習等すでに有する学生を推奨します。
PC
講義内容に応じて、マーケティング、PR等企業の代表や責任者をゲストに招致します
2023年実績:元吉本興業株式会社 代表取締役会長 大崎洋氏 株式会社GO 代表取締役社長 三浦崇宏
株式会社Kettle クリエイティブディレクター 大木秀晃 株式会社リデル 代表取締役 福田晃一
社会情勢、デジタルデバイス、プラットフォームの環境などマーケティングの手法も多様化し、日々変化していく中で、机上の空論ではなく「今」役立つマーケティングとPRをリアルな実践事例に基づいた講義にてわかりやすく理解します
With the rapid changes in social conditions, digital devices, and platform environments, marketing methods are diversifying and changing on a daily basis. In this lecture, you will learn marketing and PR that is useful "now," not just theoretical theories but rather based on real practical examples.
本講義担当者が、日常業務として担っている様々な分野でのプロデュース、マーケティングやPRコンサルタントの経験を活かし、「今」活用されている、「今」知ってくべきマーケティングやPRを最新事例と共に学習します。
コロナや世界の紛争、自然災害などで変容した社会の価値観、それに伴い変化したプロモーション手法や広告市況をはじめ、コンテンツ、動画、SNSなど現在頻繁に活用されているマーケティングを種別に学び、戦略PR他、民間企業から地方創生までを実績を用いて講義します。
昨年も好評だった、社会の第一線で活躍する企業の事業責任者をゲストスピーカーとして招き、リアルな事象を共に考察します。
The lecturer will utilize her abundant experiences as a producer and marketing/PR consultant in a variety of fields in her daily work to learn about marketing and PR that are being used and should be learned about "now" with the most up-to-date case studies.
The course will focus on social values that have been transformed by the COVID crisis, global conflicts, and natural disasters, as well as promotion methods and advertising market conditions that have changed accordingly. Students will learn frequently-used marketing methods by category, such as video content and social media. The lecture will also cover topics ranging from strategic PR in corporations to Regional revitalization, using actual examples.
As it was popular last year, we will invite business managers from companies active on the front lines of society as guest speakers to discuss real-life events together.
1 | オリエンテーション |
2 | マーケティングトレンドと最新広告市況 |
3 | ビックテック最新状況から世界の動向を先読み |
4 | プランニングの必然と求められる編集力 |
5 | ブランディングの重要性 |
6 | 本講義担当者の最新実例事業から学ぶ |
7 | コンテンツマーケティング |
8 | SNSマーケティング1 |
9 | SNSマーケティング2 |
10 | インフルエンサーマーケティング・ファンマーケティング |
11 | 企業の課題解決を提案するワークショップ |
12 | 「今」に役立つ PRとは |
13 | 戦略PR 事例と共に学ぶ |
14 | 総括 全講義を踏襲した課題提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示します
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席および授業内のリアクションシート(50%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 安部徹也 | 『漫画でやさしくわかるコトラー』 | 日本能率協会 | 2015 | |
2 | 佐藤央明 | 『最新マーケティングの教科書2023』 | 日経BP | 2023 | |
3 | 佐藤 尚之 | 『ファンベース』 | ちくま新書 | 2018 | |
4 | 宮永博史 | 『世界一分かりやすいマーケティングの教科書』 | KADOKAWA | 2020 | |
5 | 山崎祥之 | 『さわぎの起こし方』 | 信毎書籍印刷 | 2018 | |
6 | 立教大学 経営学部 | 『デジタルメディア時代のマーケティング』 | 丸善雄松堂 | 2018 | |
7 | ジャックポスター | 『アイデアのヒント』 | cccメディアハウス | 2003 |
本講義は、プロモーション分野を主な内容とし、事例を用いて講義します。
経営学部などマーケティングの素地を基礎学習等すでに有する学生を推奨します。
PC
講義内容に応じて、マーケティング、PR等企業の代表や責任者をゲストに招致します
2023年実績:元吉本興業株式会社 代表取締役会長 大崎洋氏 株式会社GO 代表取締役社長 三浦崇宏
株式会社Kettle クリエイティブディレクター 大木秀晃 株式会社リデル 代表取締役 福田晃一