日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT268/BT268BT268 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS1510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is for students to feel ways in which they can display their own leadership abilities through group work in small groups, and to learn the necessity of specialized knowledge and skills in order to learn autonomously in the College of Business. This is an important subject for specializations in the College of Business, and for the basics for the smooth implementation of BLP/BBL.
This course will focus on work done in small groups to create business proposals, and projects, on the topic of actuals businesses, as well as review.
(1) Students will learn how they lead best through group work.
(2) Students will learn the process of coming to conclusions while debating things as a team, and learn how to discuss things productively.
(3) Students will collect information necessary in order to back up their claims, and practice creating opinions and proposals.
(4) Student will not only learn to say what they wish to say, but also to create a presentation which allows the listener to accept what is being said.
(5) Students will review their activities in a business proposal project, and consider the team work that is necessary to achieve results in group work, as well as how they as individuals can contribute to teams.
1 | リーダーシップとは? |
2 | チームビルディング |
3 | 仮説の構築と検証(1) |
4 | 仮説の構築と検証(2) |
5 | 中間発表 |
6 | 中間振り返り |
7 | プランの再構築(1) |
8 | プランの再構築(2) |
9 | プレゼンテーション(予選1) |
10 | プランの再検討(3) |
11 | プレゼンテーション(予選2) |
12 | プレゼンテーション(本選) |
13 | 授業の振り返り(1) |
14 | 授業の振り返り(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎授業ごとに、授業内容に関する課題が出される。授業スライドをもとに、授業内容を復習し、自分のリーダーシップ行動の振り返りをすることが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の発表・討議・質疑応答(30%) グループワークの成果(40%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回でD評価とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石川淳 | 『シェアド・リーダーシップ-チーム全員の影響力が職場を強くする』 | 中央経済社 | 2016 | 4502203513 |
2 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【研究編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830224 |
3 | 中原淳、高橋俊之、舘野泰一 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【実践編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830232 |
その他 (Others) | |||||
適宜指示する。 |
適宜指示する。
少人数のグループワークを通じて、自分なりのリーダーシップの発揮方法を体感し、経営学部で自律的に学習していくための専門知識やスキルの必要性を学ぶことを目的とする。経営学部の専門科目や、BLP・BBLへの円滑な導入の基礎となる重要な科目である。
The aim of this course is for students to feel ways in which they can display their own leadership abilities through group work in small groups, and to learn the necessity of specialized knowledge and skills in order to learn autonomously in the College of Business. This is an important subject for specializations in the College of Business, and for the basics for the smooth implementation of BLP/BBL.
実際の企業に対して、少人数のグループ単位で企画提案を行うプロジェクトと、その振り返りが授業の中心となる。
(1) グループワークを通じて、自分なりのリーダーシップの発揮方法を体感する。
(2) チームで議論しながら結論を導くプロセスを体験し、生産的な議論のしかたを学ぶ。
(3) 自分の主張を裏付けるために必要な情報を収集し、意見や提案を構成する練習を行なう。
(4) 言いたいことを言うだけではなく、聞き手を説得できるプレゼンテーションを構成する方法を習得する。
(5) 企画提案プロジェクトの活動を振り返り、グループとして成果をあげるにはどのようなチームワークが必要だったか、個人としてチームにどのように関わるべきだったかについて考える。
This course will focus on work done in small groups to create business proposals, and projects, on the topic of actuals businesses, as well as review.
(1) Students will learn how they lead best through group work.
(2) Students will learn the process of coming to conclusions while debating things as a team, and learn how to discuss things productively.
(3) Students will collect information necessary in order to back up their claims, and practice creating opinions and proposals.
(4) Student will not only learn to say what they wish to say, but also to create a presentation which allows the listener to accept what is being said.
(5) Students will review their activities in a business proposal project, and consider the team work that is necessary to achieve results in group work, as well as how they as individuals can contribute to teams.
1 | リーダーシップとは? |
2 | チームビルディング |
3 | 仮説の構築と検証(1) |
4 | 仮説の構築と検証(2) |
5 | 中間発表 |
6 | 中間振り返り |
7 | プランの再構築(1) |
8 | プランの再構築(2) |
9 | プレゼンテーション(予選1) |
10 | プランの再検討(3) |
11 | プレゼンテーション(予選2) |
12 | プレゼンテーション(本選) |
13 | 授業の振り返り(1) |
14 | 授業の振り返り(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎授業ごとに、授業内容に関する課題が出される。授業スライドをもとに、授業内容を復習し、自分のリーダーシップ行動の振り返りをすることが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の発表・討議・質疑応答(30%) グループワークの成果(40%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回でD評価とする。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 石川淳 | 『シェアド・リーダーシップ-チーム全員の影響力が職場を強くする』 | 中央経済社 | 2016 | 4502203513 |
2 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【研究編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830224 |
3 | 中原淳、高橋俊之、舘野泰一 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【実践編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830232 |
その他 (Others) | |||||
適宜指示する。 |
適宜指示する。