日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT282
Theme・Subtitle デジタル変革の実現に向けて、新たなサービスをデザインし、創り、提案する。(Creating new business With Digital Tranceformation)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2013
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コンセントレーション:マネジメント領域・コミュニケーション領域

【Course Objectives】

In this exercise, we will have the opportunity to explore a variety of theories related to business administration and digital strategy and innovation. Our goal will be to deepen our understanding of DX. We will aim to create a new digital transformation and digital service plan and prototype, and present our proposal through a student consulting team.

【Course Contents】

In addition to acquiring a more profound comprehension of digital transformation (DX), which is exemplified by artificial intelligence (AI) and other digital technologies, students will also develop an aptitude for leveraging digital technology to address challenges, thereby generating novel corporate services and propelling regional innovation.
Specifically, following an examination of the theoretical underpinnings of business administration as it pertains to digital strategy and innovation, students will engage in hands-on application of generative AI, design thinking, service design, and agile development. They will undertake independent study of no-code development tools or prototype tools, and create mockups of rudimentary smartphone applications using generative AI.It should be noted that the class schedule is subject to modification based on the circumstances and the rate of progress. The selection method is outlined in a separate document.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション(チームビルディング)
2 デジタルトランスフォーメーションとイノベーションの理論・事例
3 デジタルトランスフォーメーションとイノベーションの理論・事例
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
4 デジタルトランスフォーメーションとアジャイル開発スクラム
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
5 デザイン思考・サービスデザインの理論と実践
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
6 デザイン思考・サービスデザインの理論と実践
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
7 デザイン思考・サービスデザインの理論と実践
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
8 デザイン思考・サービスデザインの理論と実践
生成AI(ChatGPT & Copilot)やノーコードアプリ開発(Click)の体験的学習
9 中間発表会
10 デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのデザイン(またはプロトタイプ作成)
11 デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのデザイン(またはプロトタイプ作成)
12 デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのデザイン(またはプロトタイプ作成)
13 デジタルサービスのためのスマートフォンアプリのデザイン(またはプロトタイプ作成)
14 新たなデジタルサービスの提案発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間中は新たな知見の紹介とディスカッションを主とし、時間外では授業で得た知識を用いてチーム全員で新しいデジタルサービスの提案作成、構築に取り組む。そのための課題を都度指示する。次の授業では、チームで取り組んだ課題について、レビューを行い、これを繰り返していきます。各自が主体的に協力して取り組むことを求めます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業、グループワークへの貢献(20%)
グループ発表(20%)
課題への取り組み(20%)
リアクション・リフレクション・アンケート等への取り組み(20%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中に指示する

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

AIやインターネット、スマートフォンアプリなどのDigitalを活用した新サービス創出、ビジネス変革、関連分野に関心があることが望ましい。(プログラミング言語などのICTスキル保持は歓迎されるが、必須ではない)また、コンサルティングよる課題解決やサービスデザイン等についても関心があるとよい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

各自ノートPCを持参してください。

【その他 / Others】

グループワーク主体のPBLです。仲間とともに協力し合い、積極的に取り組めるリーダシップ・フォロワーシップを期待します。

【注意事項 / Notice】