日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT289
Theme・Subtitle 管理会計の理論と実践
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.5
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Credits 2
Course Number BUS3013
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コンセントレーション:アカウンティング
&ファイナンス領域

【Course Objectives】

The aim of this course is to understand how cost accounting and management accounting are used in business management practice and to acquire knowledge that is useful in practice.

【Course Contents】

The aim of this course is to gain an understanding of cost accounting and management accounting based on practical examples. The assigned book is assigned for each lecture, and the person (group) in charge gives a presentation. A question-and-answer session is then held on the content of the presentation to deepen understanding. The students then form groups and give group presentations on management accounting. In addition, workshops are held with practitioners to discuss the significance and challenges of management accounting and to acquire further knowledge.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス(演習の進め方など)
2 管理会計システムとは/利益とキャッシュフロー
3 組織単位と業績測定・評価
ケーススタディ
4 原価計算システムとその問題点
5 事業部の業績測定・評価
ケーススタディ
6 アメーバ経営と管理会計
ケーススタディ
7 予算管理の意義と問題点
ケーススタディ
8 投資採算計算の方法と問題点
グループワーク報告準備
9 研究開発と管理会計
グループワーク報告準備
10 多様なマネジメント・コントロール・システム/管理会計システムの行動への影響・管理会計システムの実践に向けて
グループワーク報告準備
11 グループワーク報告
12 ワークショップ①
13 ワークショップ②
14 ワークショップ③

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・発表担当者でない受講者も事前にテキストの該当箇所を読んでくること。
・講義内での質疑応答が活発に行われるように事前の準備が必要である。
・講義後使用した資料を再度読み込むことで知識の定着を図ること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加・貢献度合い[14回分](50%)
レポート(毎回のプレゼンテーション)への準備状況とその内容 [25%×2回](50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 伊丹敬之・青木康晴 『現場が動き出す会計 ―人はなぜ測定されると行動を変えるのか』 日本経済新聞出版 2016 453232064

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・講義内で補足説明を適宜行っていくが,1年次に履修した「会計学入門」レベルの知識があった方が理解は早いと思われる。

・ワークショップの回数やゲストスピーカーのスケジュールによっては,講義計画を変更する可能性がある。現時点ではワークショップを2回~3回予定している。

【注意事項 / Notice】