日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT310/BT310BT310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ブランドマネジメント,ブランド概念を用いたマーケティング |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マーケティング領域 |
Working together in small teams, you will attain the ability to identify problems and think critically, in addition to learning the proper language to use during presentations and paper writing. Furthermore, students will gain specialized knowledge in brand management and marketing by reading texts on branding and conducting empirical research.
Even if the product quality and technology are excellent, it is meaningless if you can't convey that effectively to the consumer. Branding is a tool for conveying a product's appeal to consumers. In this seminar, we will study how to build a brand and brand recognition using real companies as examples. In collaboration with seminars from other universities, we will have a research presentation on the target theme (Client List: Coach Japan, Keio Department Store, Mos Food Service, Magazine House ). Two training camps will be held, one in spring and one in summer.
1 | ガイダンス,輪読テキスト決定,ゼミ目標および個人目標の設定 |
2 | 突発型ディスカッション |
3 | 調査型ディスカッション |
4 | ゲストによる講演 |
5 | フェルミ推定 |
6 | インターゼミ進捗状況報告 |
7 | 輪読中間テスト,個人企画 |
8 | インターゼミ中間発表 |
9 | インターゼミ最終発表 |
10 | インターゼミ振り返り,チームフィードバック,個人フィードバック |
11 | 関東マーケティング大会ゼミ準備(チーム規範の作成,目標の設定) |
12 | 統計演習1 |
13 | 統計演習2 |
14 | 学術論文の書き方講座 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,前回までのシラバスを確認し復習しておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびコメントペーパー(40%) プレゼンテーション(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定、ブランドマネジメント,マーケティングに関するテキストをゼミ生と相談の上で決定する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定 |
少人数でのグループワークを通じて,問題を発見する力,思考する力,論文やプレゼンテーションにおいて表現する力などの実践的な能力を身につける。また,ブランドに関するテキストの輪読や実証研究をおこなうことで,ブランドマネジメントやマーケティングに関する専門的知識を習得する。
Working together in small teams, you will attain the ability to identify problems and think critically, in addition to learning the proper language to use during presentations and paper writing. Furthermore, students will gain specialized knowledge in brand management and marketing by reading texts on branding and conducting empirical research.
製品の質や技術が優れていても,消費者にその魅力が伝わらなければ意味がない。ブランドは製品の魅力を消費者に伝えるためのツールとなる。本ゼミでは,ブランドの構築手法や消費者からの認知などについて実際の企業を例にとって研究を行う。また,春夏セメスターは, 早稲田大学・横浜国立大学のゼミとともに一つのテーマに取り組み研究発表を行う(過去のクライアント一覧:コーチ・ジャパン, 京王百貨店, マガジンハウス, 博報堂など)。合宿は春と夏の2回実施予定。
Even if the product quality and technology are excellent, it is meaningless if you can't convey that effectively to the consumer. Branding is a tool for conveying a product's appeal to consumers. In this seminar, we will study how to build a brand and brand recognition using real companies as examples. In collaboration with seminars from other universities, we will have a research presentation on the target theme (Client List: Coach Japan, Keio Department Store, Mos Food Service, Magazine House ). Two training camps will be held, one in spring and one in summer.
1 | ガイダンス,輪読テキスト決定,ゼミ目標および個人目標の設定 |
2 | 突発型ディスカッション |
3 | 調査型ディスカッション |
4 | ゲストによる講演 |
5 | フェルミ推定 |
6 | インターゼミ進捗状況報告 |
7 | 輪読中間テスト,個人企画 |
8 | インターゼミ中間発表 |
9 | インターゼミ最終発表 |
10 | インターゼミ振り返り,チームフィードバック,個人フィードバック |
11 | 関東マーケティング大会ゼミ準備(チーム規範の作成,目標の設定) |
12 | 統計演習1 |
13 | 統計演習2 |
14 | 学術論文の書き方講座 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,前回までのシラバスを確認し復習しておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびコメントペーパー(40%) プレゼンテーション(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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未定、ブランドマネジメント,マーケティングに関するテキストをゼミ生と相談の上で決定する |
その他 (Others) | |||||
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未定 |