日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT311/BT311BT311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
経営戦略論:ビジネス・モデル・デザイン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域 |
Management requires three skills — Art: The sensitivity and expressive power required for “aesthetic and empathetic sensitivity,” Science: the objective and analytical ability required for “scientific observation and experimentation,” and Know-how: the specialized area of business management dealing with “applied knowledge and skills.”
The purpose of this seminar is to foster the ability to "perceive," "think," and "convey.” These are skills which are necessary to analyze, plan and propose a business from a unique perspective. The ability to “perceive” is the means of visualizing the actual state of a business (timeline analysis, mapping, structure analysis, etc.). The ability to “think” means being able to use these three thinking styles: logical thinking, critical thinking, and systems thinking. Finally, the ability to “convey” is the process (scenario planning, 3P Model, model rebuilding) of formulating and restructuring (reframing) the business strategy.
In this seminar, all participants will analyze management problems and propose solutions based on case analysis, workshops, corporate research, etc. using various business evaluation models and analysis frameworks.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses.
1 | テーマ1:診る力:ビジネスの実態を可視化するための手法 |
2 | タイムライン分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
3 | タイムライン分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
4 | タイムライン分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
5 | マッピング 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
6 | マッピング 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
7 | マッピング 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
8 | 構造分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
9 | 構造分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
10 | 構造分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
11 | テーマ2:考える力:戦略を考えるための3つ発想法 |
12 | 論理的思考 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
13 | 論理的思考 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
14 | 論理的思考 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業期間内の発表・レポート(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する |
ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp
Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades.
マネージメントには「アート:芸術 (Aesthetic and Empathetic Sensitivity) 」に求められる高度な感受性と表現力、「サイエンス:自然科学 (Scientific Observation and Experimentation)」に求められる客観性と分析能力、そして専門分野としての経営学の「技術:ノウハウ (Applied Knowledge and Skills)」の3つの要素が必要であると言われます。
本演習は、学生がビジネスを独自の視点から分析・計画・提案するために必要な「診る」、「考える」、そして「語る」力を養成することを目的としています。診る力は、ビジネスの実態を可視化するための手法(タイムライン分析,マッピング,構造分析など)、考える力は、戦略を考えるための3つ発想法(論理的思考,クリティカル思考,システムズ思考)、そして計画する力は、経営戦略を策定・再構築(リフレーミング)するためのプロセス(シナリオ計画,3Pモデル,モデル再構築など)です。
Management requires three skills — Art: The sensitivity and expressive power required for “aesthetic and empathetic sensitivity,” Science: the objective and analytical ability required for “scientific observation and experimentation,” and Know-how: the specialized area of business management dealing with “applied knowledge and skills.”
The purpose of this seminar is to foster the ability to "perceive," "think," and "convey.” These are skills which are necessary to analyze, plan and propose a business from a unique perspective. The ability to “perceive” is the means of visualizing the actual state of a business (timeline analysis, mapping, structure analysis, etc.). The ability to “think” means being able to use these three thinking styles: logical thinking, critical thinking, and systems thinking. Finally, the ability to “convey” is the process (scenario planning, 3P Model, model rebuilding) of formulating and restructuring (reframing) the business strategy.
本演習では,多様なビジネス評価モデルや分析フレームワークを用いて,ケース分析,ワークショップ,企業研究などを通じて,参加者全員で経営問題を分析し,解決策を提案する。
In this seminar, all participants will analyze management problems and propose solutions based on case analysis, workshops, corporate research, etc. using various business evaluation models and analysis frameworks.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses.
1 | テーマ1:診る力:ビジネスの実態を可視化するための手法 |
2 | タイムライン分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
3 | タイムライン分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
4 | タイムライン分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
5 | マッピング 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
6 | マッピング 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
7 | マッピング 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
8 | 構造分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
9 | 構造分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
10 | 構造分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
11 | テーマ2:考える力:戦略を考えるための3つ発想法 |
12 | 論理的思考 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
13 | 論理的思考 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
14 | 論理的思考 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業期間内の発表・レポート(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業時に指示する |
その他 (Others) | |||||
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授業時に指示する |
ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp
Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades.