日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT325
Theme・Subtitle 知識創造の理論と実践(守)
Theory and Practice of Knowledge Creation
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.5
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Credits 2
Course Number GBU2010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域

【Course Objectives】

The goal of this seminar is to approach the current issues and future possibilities of management (including non-profit organizations and local communities) based on knowledge creation theory, and to be able to plan and execute by their own.
The second year Seminar is positioned as the "Shu" stage of the "Shu, Ha, Ri" process, and the goal is to learn the basics of knowledge creation theory, understand its practice through case studies, and be able to conduct case studies and planning by their own.

【Course Contents】

Knowledge is the most meaningful management resource. Knowledge creation theory presents the way to create new knowledge. Knowledge creation theory is founded in the liberal arts such as philosophy and psychology. It consists the basis for management strategy, organizational strategy, marketing strategy and innovation strategy, and requires leadership for its implementation. Its targets include for-profit businesses, non-profit organizations, government, local communities, and other diverse stakeholders in the form of the ecosystem. Ultimately, this seminar will be a place for knowledge creation, which leads to innovation and entrepreneurship to realize social innovation.
Therefore, in this course, students will (1) learn the theory, (2) understand cases, and (3) explain theory and cases and make proposals through trial and error in a practical manner. For this, guest speakers may be invited, and collaboration opportunity may be sought.
The class plan may be changed depending on the interests of the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション&チームビルディング
2 知識創造理論の基礎を学ぶ(1)
3 知識創造理論の基礎を学ぶ(2)
4 知識創造理論の基礎を学ぶ(3)
5 知識創造理論の基礎を学ぶ(4)
6 知識創造理論の基礎を学ぶ(5)
7 知識創造理論の基礎を学ぶ(6)
8 学びを共有するプロジェクト(1)
9 学びを共有するプロジェクト(2)
10 学びを共有するプロジェクト(3)
11 学びを共有するプロジェクト(4)
12 学びを共有するプロジェクト(5)
13 学びを共有するプロジェクト(6)
14 成果発表と振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前の準備(現場を観察・体験する、書籍や論文を読む、事例を調べる、など)と、授業後の振り返り(KPT)を行う。具体的な内容は授業ごとに指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回のゼミ活動への主体的な参加と積極的な貢献(50%)
複数回の成果の発表と最終レポートの提出(50%)
備考 (Notes)
特段の理由なく4回以上欠席した者、最終レポートが未提出の者には単位を認めない。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 野中郁次郎、竹内弘高 『知識創造企業 新装版』 東洋経済新報社 2020 4492522328
その他 (Others)
その他、授業内で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 野中郁次郎、西原文乃 『イノベーションを起こす組織』 日経BP社 2017 4822255069
その他 (Others)
その他、授業内で指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

応募方法などに関しては掲示やインスタを確認すること

【注意事項 / Notice】