日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT364/BT364BT364 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
データ分析の基礎(Introduction to Data Analysis) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マーケティング領域 |
The goal of this seminar is to acquire practical skills in the use of data within the decision-making process. In particular, we aim to teach techniques to correctly draw conclusions from empirical data, in addition to techniques to effectively communicate your findings.
In this seminar, while reviewing basic tools for data analysis such as statistics and research methods, students will improve their ability to analyze data by performing analysis on real-world data. Specifically, students will get comfortable through repetition with the overall presentation workflow of identifying problems, setting hypotheses, planning and carrying out data collection for hypothesis testing, and executing/summarizing data analyses. Students will also gain some practical experience. This seminar will contain group work and work to be done individually. Here are some types of data and examples that will be used to learn analytical methods in the seminar:
・ Analysis of POS data from convenience stores
・ Analysis of strategy evaluations using sports data
・ Survey data used for evaluating the effectiveness of advertising
Please keep in mind that class time will mainly be used for presentations and discussion of the analysis results. Research, analysis, etc. will require a significant amount of time outside of the scheduled class hours.
1 | ガイダンス |
2 | 多変量解析とは |
3 | 回帰分析の基礎 |
4 | 回帰分析の活用1 |
5 | 回帰分析の活用2 |
6 | 主成分分析・因子分析の基礎 |
7 | 主成分分析・因子分析の活用 |
8 | 潜在クラス分析・クラスター分析の基礎 |
9 | 潜在クラス分析・クラスター分析の活用 |
10 | データ分析プロジェクト1 |
11 | プレゼンテーション1 |
12 | データ分析プロジェクト2 |
13 | プレゼンテーション2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された資料や書籍について,事前学習をしておくこと。また、演習の時間外でのグループワークも必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習時間内でのプレゼンテーション(40%) 授業期間内レポート(3回の予定)(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時紹介する |
グローバル教養副専攻のデータサイエンス副専攻の修了ができるような科目履修を勧める。
この演習では,意思決定プロセスにおけるデータの活用方法を学び,その実践能力を身に付けることを目標とする。特に,客観的なデータから正しく結論を得る技術,さらに,その結果を正しく伝えられる技術の習得を目指す。
The goal of this seminar is to acquire practical skills in the use of data within the decision-making process. In particular, we aim to teach techniques to correctly draw conclusions from empirical data, in addition to techniques to effectively communicate your findings.
演習では,データ分析論の基礎としての,統計学や調査法などの復習を行いながら,種々の実データを用いた分析の実践を行い,データ分析力の向上を目指す。具体的には,問題の洗い出し,仮説の設定,仮説検証のためのデータ収集の計画と実践,データ分析の実行とまとめ,プレゼンテーションという流れ全体や一部の実践を繰り返し体験する。この実践は,グループとしての作業と個人作業として行われる。演習で分析法を学ぶために当面用いる予定のデータや事例は下記の通りである:
・コンビニエンスストアのPOSデータの分析
・スポーツデータからの戦略評価分析
・広告効果評価のための調査データ
演習の時間は,主に分析結果のプレゼンテーションやディスカッションのために用いるので,演習の時間外での分析の実践などにかなりの時間が必要となることに留意して参加すること。
In this seminar, while reviewing basic tools for data analysis such as statistics and research methods, students will improve their ability to analyze data by performing analysis on real-world data. Specifically, students will get comfortable through repetition with the overall presentation workflow of identifying problems, setting hypotheses, planning and carrying out data collection for hypothesis testing, and executing/summarizing data analyses. Students will also gain some practical experience. This seminar will contain group work and work to be done individually. Here are some types of data and examples that will be used to learn analytical methods in the seminar:
・ Analysis of POS data from convenience stores
・ Analysis of strategy evaluations using sports data
・ Survey data used for evaluating the effectiveness of advertising
Please keep in mind that class time will mainly be used for presentations and discussion of the analysis results. Research, analysis, etc. will require a significant amount of time outside of the scheduled class hours.
1 | ガイダンス |
2 | 多変量解析とは |
3 | 回帰分析の基礎 |
4 | 回帰分析の活用1 |
5 | 回帰分析の活用2 |
6 | 主成分分析・因子分析の基礎 |
7 | 主成分分析・因子分析の活用 |
8 | 潜在クラス分析・クラスター分析の基礎 |
9 | 潜在クラス分析・クラスター分析の活用 |
10 | データ分析プロジェクト1 |
11 | プレゼンテーション1 |
12 | データ分析プロジェクト2 |
13 | プレゼンテーション2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された資料や書籍について,事前学習をしておくこと。また、演習の時間外でのグループワークも必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習時間内でのプレゼンテーション(40%) 授業期間内レポート(3回の予定)(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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とくに指定しない |
その他 (Others) | |||||
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随時紹介する |
グローバル教養副専攻のデータサイエンス副専攻の修了ができるような科目履修を勧める。