日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT371/BT371BT371 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア論入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
|
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU2011 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:コミュニケーション領域 |
1) To understand the influence of the media in society
2) To apply media studies in the real world
3) To develop basic media production skills
This course offers an introduction to media theory by focusing on practice. Over the course of the year, students will learn basic approaches to the study of media, study key concepts for media literacy, and become familiar with industry standard programs for media creation.
In the second semester, students will continue to develop their media production skills, but focus primarily on exploring theories of media consumption and distribution.
In addition, you will read academic articles (English and Japanese) on media studies, apply these concepts, and incorporate them into projects. This course is held in English.
1 | 授業の紹介 |
2 | メディア論 (制作1) |
3 | メディア論 (制作2) |
4 | メディア論 (制作3) |
5 | 発表 |
6 | メディア論 (流通1) |
7 | メディア論 (流通2) |
8 | メディア論 (流通3) |
9 | 発表 |
10 | メディア論 (消費1) |
11 | メディア論 (消費2) |
12 | メディア論 (消費3) |
13 | 発表 |
14 | 発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考資料を読む、産業イベントへの見学および参加
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加態度(10%) 発表(25%) プロジェクトとグループワーク(2つ)(40%) レポート、宿題(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
1)社会におけるメディアの影響を理解すること
2)メディア論を実社会に応用すること
3)基本的なメディア制作スキルを開発すること
1) To understand the influence of the media in society
2) To apply media studies in the real world
3) To develop basic media production skills
この授業は実践を中心としたメディア論入門です。1年の間に登録された学生は基本的なメディア論アプローチを学び、メディアリテラシーのキーコンセプトを勉強し、メディア制作のための業界標準のプログラムに触れることが出来ます。
秋学期にはメディア制作スキルを継続して開発中ですが、メディア消費や流通に関する理論を主に学びます。
メディア論について学術記事(英語および日本語)を読んでこれらのコンセプトを応用し、プロジェクトに取り組みます。講義は英語で行います。
This course offers an introduction to media theory by focusing on practice. Over the course of the year, students will learn basic approaches to the study of media, study key concepts for media literacy, and become familiar with industry standard programs for media creation.
In the second semester, students will continue to develop their media production skills, but focus primarily on exploring theories of media consumption and distribution.
In addition, you will read academic articles (English and Japanese) on media studies, apply these concepts, and incorporate them into projects. This course is held in English.
1 | 授業の紹介 |
2 | メディア論 (制作1) |
3 | メディア論 (制作2) |
4 | メディア論 (制作3) |
5 | 発表 |
6 | メディア論 (流通1) |
7 | メディア論 (流通2) |
8 | メディア論 (流通3) |
9 | 発表 |
10 | メディア論 (消費1) |
11 | メディア論 (消費2) |
12 | メディア論 (消費3) |
13 | 発表 |
14 | 発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考資料を読む、産業イベントへの見学および参加
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加態度(10%) 発表(25%) プロジェクトとグループワーク(2つ)(40%) レポート、宿題(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None