日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT375/BT375BT375 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
知識創造の理論と実践(守) Theory and Practice of Knowledge Creation |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
The goal of this seminar is to approach the current issues and future possibilities of management (including non-profit organizations and local communities) based on knowledge creation theory, and to be able to plan and execute by their own.
The second year Seminar is positioned as the "Shu" stage of the "Shu, Ha, Ri" process, and the goal is to learn the basics of knowledge creation theory, understand its practice through case studies, and be able to conduct case studies and planning by their own.
Knowledge is the most meaningful management resource. Knowledge creation theory presents the way to create new knowledge. Knowledge creation theory is founded in the liberal arts such as philosophy and psychology. It consists the basis for management strategy, organizational strategy, marketing strategy and innovation strategy, and requires leadership for its implementation. Its targets include for-profit businesses, non-profit organizations, government, local communities, and other diverse stakeholders in the form of the ecosystem. Ultimately, this seminar will be a place for knowledge creation, which leads to innovation and entrepreneurship to realize social innovation.
Therefore, in this course, students will (1) learn the theory, (2) understand cases, and (3) explain theory and cases and make proposals through trial and error in a practical manner. For this, guest speakers may be invited, and collaboration opportunity may be sought.
The class plan may be changed depending on the interests of the students.
1 | オリエンテーション&チームビルディング |
2 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(1) |
3 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(2) |
4 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(3) |
5 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(4) |
6 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(5) |
7 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(6) |
8 | 学びを共有するプロジェクト(1) |
9 | 学びを共有するプロジェクト(2) |
10 | 学びを共有するプロジェクト(3) |
11 | 学びを共有するプロジェクト(4) |
12 | 学びを共有するプロジェクト(5) |
13 | 学びを共有するプロジェクト(6) |
14 | 成果発表と振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前の準備(現場を観察・体験する、書籍や論文を読む、事例を調べる、など)と、授業後の振り返り(KPT)を行う。具体的な内容は授業ごとに指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のゼミ活動への主体的な参加と積極的な貢献(50%) 複数回の成果の発表と最終レポートの提出(50%) |
備考 (Notes) | ||
特段の理由なく4回以上欠席した者、最終レポートが未提出の者には単位を認めない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 野中郁次郎、竹内弘高 | 『知識創造企業 新装版』 | 東洋経済新報社 | 2020 | 4492522328 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 野中郁次郎、西原文乃 | 『イノベーションを起こす組織』 | 日経BP社 | 2017 | 4822255069 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で指示する。 |
応募方法などに関しては掲示やインスタを確認すること
本ゼミでは、知識創造理論を基盤に、経営(非営利組織や地域コミュニティなども含む)の現在の課題や未来の可能性にアプローチし、自らビジネスアイディアを立案し実行できるようになることを目標とする。
2年次演習は「守破離」の「守」の段階と位置づけて、知識創造理論の基本を学び、事例研究を通してその実践を理解し、知識創造理論の基本を教えたり、事例の説明やビジネスアイディアの立案ができるようになることを目標とする。
The goal of this seminar is to approach the current issues and future possibilities of management (including non-profit organizations and local communities) based on knowledge creation theory, and to be able to plan and execute by their own.
The second year Seminar is positioned as the "Shu" stage of the "Shu, Ha, Ri" process, and the goal is to learn the basics of knowledge creation theory, understand its practice through case studies, and be able to conduct case studies and planning by their own.
知識は最も価値のある経営資源である。知識を創り出す方法を示すのが知識創造理論である。その土台は哲学や心理学などの教養である。知識創造理論は、経営戦略、組織戦略、マーケティング戦略やイノベーション戦略などの基盤となり、実践のためのリーダーシップも含む。対象は、営利ビジネスに留まらず、非営利組織や行政、地域コミュニティなど、多様な関係者を生態系的にとらえる。究極的には、本ゼミを知識創造の場とし、イノベーションを起こしたり起業したりするなど具体的な成果により、社会イノベーションの実現を期待する。
そのため、授業では、(1)理論を学ぶ、(2)事例を理解する、(3)理論や事例を説明したり、ビジネスアイディアの立案をする、などを、試行錯誤しながら実践的に行う。そのために適宜ゲストスピーカーや企業や組織とのコラボレーションを実施する。
なお、授業計画は受講生の関心によって変更する可能性がある。
Knowledge is the most meaningful management resource. Knowledge creation theory presents the way to create new knowledge. Knowledge creation theory is founded in the liberal arts such as philosophy and psychology. It consists the basis for management strategy, organizational strategy, marketing strategy and innovation strategy, and requires leadership for its implementation. Its targets include for-profit businesses, non-profit organizations, government, local communities, and other diverse stakeholders in the form of the ecosystem. Ultimately, this seminar will be a place for knowledge creation, which leads to innovation and entrepreneurship to realize social innovation.
Therefore, in this course, students will (1) learn the theory, (2) understand cases, and (3) explain theory and cases and make proposals through trial and error in a practical manner. For this, guest speakers may be invited, and collaboration opportunity may be sought.
The class plan may be changed depending on the interests of the students.
1 | オリエンテーション&チームビルディング |
2 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(1) |
3 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(2) |
4 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(3) |
5 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(4) |
6 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(5) |
7 | 知識創造理論の基礎を学ぶ(6) |
8 | 学びを共有するプロジェクト(1) |
9 | 学びを共有するプロジェクト(2) |
10 | 学びを共有するプロジェクト(3) |
11 | 学びを共有するプロジェクト(4) |
12 | 学びを共有するプロジェクト(5) |
13 | 学びを共有するプロジェクト(6) |
14 | 成果発表と振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前の準備(現場を観察・体験する、書籍や論文を読む、事例を調べる、など)と、授業後の振り返り(KPT)を行う。具体的な内容は授業ごとに指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のゼミ活動への主体的な参加と積極的な貢献(50%) 複数回の成果の発表と最終レポートの提出(50%) |
備考 (Notes) | ||
特段の理由なく4回以上欠席した者、最終レポートが未提出の者には単位を認めない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 野中郁次郎、竹内弘高 | 『知識創造企業 新装版』 | 東洋経済新報社 | 2020 | 4492522328 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 野中郁次郎、西原文乃 | 『イノベーションを起こす組織』 | 日経BP社 | 2017 | 4822255069 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で指示する。 |
応募方法などに関しては掲示やインスタを確認すること