日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT402
Theme・Subtitle マーケティング・リーダーシップ
マーケティングの理論的,実践的理解
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS3010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes コンセントレーション:マーケティング領域

【Course Objectives】

In this course, students will acquire critical thinking skills, analytical skills, and business sense through learning about social phenomena in marketing.

【Course Contents】

In order to cultivate students’ knowledge and sense of marketing, a topic will be chosen on a monthly basis throughout the year which students will conduct research on. Furthermore, through the process of cultivating students’ social skills through the group work portion of the seminar, students will also uncover their own individual strengths as well. By identifying each other’s strengths and weaknesses, each student will advance their self-development both individually and as a group in this seminar held jointly for both second and third-year students.
 Students will be trained to effectively multi-task as they work on reports, readings, and debates, and prepare presentations. In addition, students will acquire practical business skills, as well as basic skills related to mental toughness, communication, and leadership through opportunities to perform group work with your seniors, peers, and juniors.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 方法論的著作の輪読-1, ディベート-1
2 方法論的著作の輪読-2, ディベート-2
3 方法論的著作の輪読-3, ディベート-3
4 方法論的著作の輪読-4, ディベート-4
5 企業研究中間発表
6 ヒット商品分析-1
7 ヒット商品分析-2
8 マーケティング著作の輪読-1, ディベート-5
9 マーケティング著作の輪読-2, ディベート-6
10 フィールドワーク
11 ケーススタディ-1
12 ケーススタディ-2
13 学年対抗ディベート
14 企業研究報告会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の課題,輪読などでの学習範囲の予習を確実に行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 プレゼンテーション(40%)
授業期間内の複数レポート(40%)
発言の回数及び内容(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
随時授業中に提示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 有馬賢治 『マーケティング・ブレンド』 白桃書房 2006 4561661557
2 有馬賢治 『マーケティング・オン・ビジネス』 新世社 2015 9784883842346

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

有馬ゼミホームページ
http://www.arima-seminar.com/

参考Webサイト
http://biz-journal.jp/series/kenji-arima-marketing-kihon/
http://biz-journal.jp/series/kenji-arima-marketing/

【注意事項 / Notice】