日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT407/BT407BT407 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マーケティング・リサーチの実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
|
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マーケティング領域,マネジメント領域 |
The aim of this seminar is to improve skills and know-hows in business strategy and marketing research. Students learn the importance of project management skills.
Current skills required for marketing researchers overlap with the skills required for Digital Transformation (DX) talents, including three areas of data science, data engineering, and business. This course helps students improve practical marketing research skills and strategic thinking. In the first half of the semester, this course plans to acquire skills in marketing research skills, and in the second half, this course plans to divide students into some groups and conduct practical research projects.
1 | オリエンテーション |
2 | マーケティング・リサーチ手法の実習1 |
3 | マーケティング・リサーチ手法の実習2 |
4 | マーケティング・リサーチ手法の実習3 |
5 | マーケティング・リサーチ手法の実習4 |
6 | マーケティング・リサーチプロジェクト1 |
7 | マーケティング・リサーチプロジェクト2 |
8 | マーケティング・リサーチプロジェクト3 |
9 | マーケティング・リサーチプロジェクト4 |
10 | マーケティング・リサーチプロジェクト5 |
11 | マーケティング・リサーチプロジェクト6 |
12 | マーケティング・リサーチプロジェクト7 |
13 | 最終報告会 |
14 | レビュー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マーケティング・リサーチのトレンドを理解しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度(50%) プロジェクトへの貢献(50%) |
備考 (Notes) | ||
ただし,3回以上の欠席は原則として不合格とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度指定します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度指定します。 |
マーケティング・リサーチの実践Ⅰ
The aim of this seminar is to improve skills and know-hows in business strategy and marketing research. Students learn the importance of project management skills.
現在、マーケティングリサーチャーに求められるスキルは、データサイエンス、データエンジニアリング、ビジネスの3分野を含むDX人材に求められるスキルと重複しています。 2年次のゼミに続き、実践的なマーケティングリサーチスキルと戦略的思考力を向上させるコースです。学期の前半ではマーケティングリサーチのスキルを習得し、後半では学生をいくつかのグループに分けてリサーチプロジェクトを実施する予定です。なお、企業などからの依頼によっては産学連携プロジェクトを実施する可能性もあります。
Current skills required for marketing researchers overlap with the skills required for Digital Transformation (DX) talents, including three areas of data science, data engineering, and business. This course helps students improve practical marketing research skills and strategic thinking. In the first half of the semester, this course plans to acquire skills in marketing research skills, and in the second half, this course plans to divide students into some groups and conduct practical research projects.
1 | オリエンテーション |
2 | マーケティング・リサーチ手法の実習1 |
3 | マーケティング・リサーチ手法の実習2 |
4 | マーケティング・リサーチ手法の実習3 |
5 | マーケティング・リサーチ手法の実習4 |
6 | マーケティング・リサーチプロジェクト1 |
7 | マーケティング・リサーチプロジェクト2 |
8 | マーケティング・リサーチプロジェクト3 |
9 | マーケティング・リサーチプロジェクト4 |
10 | マーケティング・リサーチプロジェクト5 |
11 | マーケティング・リサーチプロジェクト6 |
12 | マーケティング・リサーチプロジェクト7 |
13 | 最終報告会 |
14 | レビュー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マーケティング・リサーチのトレンドを理解しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度(50%) プロジェクトへの貢献(50%) |
備考 (Notes) | ||
ただし,3回以上の欠席は原則として不合格とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度指定します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度指定します。 |