日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
財務諸表分析の体系的知識を身に付ける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:アカウンティング&ファイナンス領域 |
In this seminar, students who already have some level of accounting knowledge will increase their knowledge and skills in financial accounting and the analysis of financial statements. Furthermore, in addition to understanding how to obtain financial information, students will work towards becoming able to unravel the story behind a company's numbers and performing advanced inter-company comparisons and evaluations, while understanding the main accounting standards and the contents of financial statements.
This seminar primarily consists of reading and discussing texts on corporate financial statement analysis. The first half of the spring semester focuses on understanding the contents of the financial statements, and the second half focuses on ratio analysis. In groups, students will summarize and report the context of the text, then the instructor and other students will engage them with many questions and have multiple discussions. At the end of the seminar, each group will do a presentation making use of what they have learned up to that point (for example, financial analysis of domestic and foreign companies within a given sector). Technical terms related to financial accounting will be explained as needed.
1 | オリエンテーション・ガイダンス・アイスブレーキング |
2 | 財務諸表の役割と仕組み |
3 | 貸借対照表の見方 (1) |
4 | 貸借対照表の見方 (2) |
5 | 損益計算書の見方 (1) |
6 | 損益計算書の見方 (2) |
7 | キャッシュ・フロー計算書の見方 (1) |
8 | キャッシュ・フロー計算書の見方 (2) |
9 | 収益性の分析 |
10 | 生産性の分析 |
11 | 安全性の分析 |
12 | 不確実性によるリスクの分析 |
13 | 成長性の分析 |
14 | 財務諸表分析のプレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告を割り当てられた学生のみならず、全ての学生が講義前にテキストの該当箇所を読んでくることが期待される。グループ報告はハードだが地道に取り組めば、企業分析の能力が身につくはずである。また、特定の企業を選んで財務諸表分析を行った結果を最後にプレゼンしてもらう予定である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を基礎としたゼミへの参加度(40%) グループによる報告・プレゼンテーション(30%) ゼミ内における積極的な発言・貢献(20%) 個人ワーク(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桜井久勝 | 『財務諸表分析 第8版』 | 中央経済社 | 2020 | 4502342416 |
2 | 渡辺章博 | 『新版 M&Aのグロ-バル実務』 | 中央経済社 | 2013 | 450246130 |
その他 (Others) | |||||
テキストの購入の要否は講義内で指示する(必要に応じてプリントを配布する)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤邦雄 | 『企業価値経営』 | 日本経済新聞社 | 2021 | 9784532135140 |
2 | 渡部裕亘・片山覚・北村敬子編 | 『検定簿記講義 2級商業簿記 2022年度版』 | 中央経済社 | 2022 | 9784502845437 |
その他 (Others) | |||||
(あとは講義内に指示する) |
テキストの改訂版が今後出版されるかもしれないが、ゼミでは最も新しいものを用いる予定である。ゼミでのイベント・交流は、国際的かつ活発なものにしていきたい。
本演習は、ある程度の会計知識があることを前提に、財務会計と財務諸表分析の知識及びスキルを高めていく。どうやって情報入手するかを含めて、主要な会計基準及び財務諸表の内容を理解しつつ、数字の背後にある企業ストーリーを読み取り、高度な企業間比較や企業評価が出来ることを目標とする。
In this seminar, students who already have some level of accounting knowledge will increase their knowledge and skills in financial accounting and the analysis of financial statements. Furthermore, in addition to understanding how to obtain financial information, students will work towards becoming able to unravel the story behind a company's numbers and performing advanced inter-company comparisons and evaluations, while understanding the main accounting standards and the contents of financial statements.
本演習は、基本的に財務諸表分析に関するテキストのグループ報告とディスカッションから成る。春学期の前半は財務諸表の内容、後半は比率分析を中心に学習していく。割り当てられた学生(グループ)は、テキストの内容をまとめて報告し、それに対して教員や別の学生が質問をぶつけて議論を重ねていく。講義の終盤には、各自がそれまで学んだことを生かして、グループでプレゼンテーションを行う(例えば国内外の同業複数社の財務分析など)。財務会計に関する専門用語は、必要があれば、その都度解説する。
This seminar primarily consists of reading and discussing texts on corporate financial statement analysis. The first half of the spring semester focuses on understanding the contents of the financial statements, and the second half focuses on ratio analysis. In groups, students will summarize and report the context of the text, then the instructor and other students will engage them with many questions and have multiple discussions. At the end of the seminar, each group will do a presentation making use of what they have learned up to that point (for example, financial analysis of domestic and foreign companies within a given sector). Technical terms related to financial accounting will be explained as needed.
1 | オリエンテーション・ガイダンス・アイスブレーキング |
2 | 財務諸表の役割と仕組み |
3 | 貸借対照表の見方 (1) |
4 | 貸借対照表の見方 (2) |
5 | 損益計算書の見方 (1) |
6 | 損益計算書の見方 (2) |
7 | キャッシュ・フロー計算書の見方 (1) |
8 | キャッシュ・フロー計算書の見方 (2) |
9 | 収益性の分析 |
10 | 生産性の分析 |
11 | 安全性の分析 |
12 | 不確実性によるリスクの分析 |
13 | 成長性の分析 |
14 | 財務諸表分析のプレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告を割り当てられた学生のみならず、全ての学生が講義前にテキストの該当箇所を読んでくることが期待される。グループ報告はハードだが地道に取り組めば、企業分析の能力が身につくはずである。また、特定の企業を選んで財務諸表分析を行った結果を最後にプレゼンしてもらう予定である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を基礎としたゼミへの参加度(40%) グループによる報告・プレゼンテーション(30%) ゼミ内における積極的な発言・貢献(20%) 個人ワーク(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桜井久勝 | 『財務諸表分析 第8版』 | 中央経済社 | 2020 | 4502342416 |
2 | 渡辺章博 | 『新版 M&Aのグロ-バル実務』 | 中央経済社 | 2013 | 450246130 |
その他 (Others) | |||||
テキストの購入の要否は講義内で指示する(必要に応じてプリントを配布する)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤邦雄 | 『企業価値経営』 | 日本経済新聞社 | 2021 | 9784532135140 |
2 | 渡部裕亘・片山覚・北村敬子編 | 『検定簿記講義 2級商業簿記 2022年度版』 | 中央経済社 | 2022 | 9784502845437 |
その他 (Others) | |||||
(あとは講義内に指示する) |
テキストの改訂版が今後出版されるかもしれないが、ゼミでは最も新しいものを用いる予定である。ゼミでのイベント・交流は、国際的かつ活発なものにしていきたい。