日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT453/BT453BT453 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
組織における人の心理と行動 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水6/Wed.6 Wed.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
The aim of this course is for students to increase their logical thinking ability, communication and interpersonal skills, and cross-cultural adaptability while acquiring specialized knowledge in their field. Furthermore, students should become able to demonstrate these skills in practice.
This course focuses on the psychology and behaviours of people in organizations (companies, schools, government, clubs, NPOs, etc.). Students will come to understand the mechanisms behind those organizations, and research management methods that can achieve the happiness of the members as well as the goals of the organization. The themes covered will include leadership, communication, motivations, teamwork, and management in different cultures.
In order to achieve the above goals, in addition to in-depth discussions, we will actively incorporate case studies, debates, presentation contests, and project research as education methods.
The most important characteristic of this seminar is that students will come up with the subjects covered in the seminar. This is because it is through this process alone that students will grow into people that will be able to put the leadership and motivational theories learned in the seminar into practice. Consequently, the ideal students for this seminar will have an awareness of issues, and the desire to be involved in the running of the seminar and play a major role in it.
1 | イントロダクション |
2 | 企業調査準備(1) |
3 | 企業調査準備(2) |
4 | 企業調査(1) |
5 | 企業調査(2) |
6 | 企業調査(3) |
7 | 企業調査分析(1) |
8 | 企業調査分析(2) |
9 | 企業調査報告書作成(1) |
10 | 企業調査報告書作成(2) |
11 | 企業調査報告書作成(3) |
12 | 企業調査報告プレゼンテーション(1) |
13 | 企業調査報告プレゼンテーション(2) |
14 | 秋学期チーム活動の振り返り なお,上記はあくまでも予定であり,実際には,受講者の興味関心に合わせて,フレキシブルに運営することとなる。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,授業準備が必須となる。具体的にどのような準備が必要になるかは,初回授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プロセス:ゼミ運営およびディスカッションへの貢献度(60%) アウトプット:報告書およびプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に指示する。 |
詳細は下記を参照のこと。
①石川ゼミ公式Instagram
https://instagram.com/ishikawa_seminar_2024?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
②石川ゼミ公式HP
https://ishikawa-seminar2024.localinfo.jp/
専門的な知識を身につけると同時に,論理的思考能力,コミュニケーション能力,人間関係能力,異文化適応能力等を高め,これらを実際に発揮することができるスキルを身につけることを目標とする。
The aim of this course is for students to increase their logical thinking ability, communication and interpersonal skills, and cross-cultural adaptability while acquiring specialized knowledge in their field. Furthermore, students should become able to demonstrate these skills in practice.
組織(企業,学校,政府,サークル,NPOなど)の中の人間の心理・行動に焦点をあて,そのメカニズムを理解すると同時に,組織の目的と,組織に所属する人たちの幸せを同時に達成することができるマネジメントを研究する。具体的なテーマとして,リーダーシップ,コミュニケーション,モチベーション,チーム・ワーク,異文化マネジメントなどがあげられよう。
上記目標を達成するために,徹底的なディスカッションだけでなく,ケース・スタディ,ディベート,プレゼンテーション大会,プロジェクト研究などの教育方法も積極的に取り入れていきたい。
本ゼミの最大の特徴は,学生が主体となってゼミを創り上げていくところにある。なぜなら,そのようなプロセスを通じてのみ,リーダーシップやモチベーションなどの理論を実践の場で使えるような人間へと成長することができるからである。従って,自ら問題意識を持ち,自らが主役となってゼミ運営に関わろうとする意欲のある学生の受講が望ましい。
This course focuses on the psychology and behaviours of people in organizations (companies, schools, government, clubs, NPOs, etc.). Students will come to understand the mechanisms behind those organizations, and research management methods that can achieve the happiness of the members as well as the goals of the organization. The themes covered will include leadership, communication, motivations, teamwork, and management in different cultures.
In order to achieve the above goals, in addition to in-depth discussions, we will actively incorporate case studies, debates, presentation contests, and project research as education methods.
The most important characteristic of this seminar is that students will come up with the subjects covered in the seminar. This is because it is through this process alone that students will grow into people that will be able to put the leadership and motivational theories learned in the seminar into practice. Consequently, the ideal students for this seminar will have an awareness of issues, and the desire to be involved in the running of the seminar and play a major role in it.
1 | イントロダクション |
2 | 企業調査準備(1) |
3 | 企業調査準備(2) |
4 | 企業調査(1) |
5 | 企業調査(2) |
6 | 企業調査(3) |
7 | 企業調査分析(1) |
8 | 企業調査分析(2) |
9 | 企業調査報告書作成(1) |
10 | 企業調査報告書作成(2) |
11 | 企業調査報告書作成(3) |
12 | 企業調査報告プレゼンテーション(1) |
13 | 企業調査報告プレゼンテーション(2) |
14 | 秋学期チーム活動の振り返り なお,上記はあくまでも予定であり,実際には,受講者の興味関心に合わせて,フレキシブルに運営することとなる。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,授業準備が必須となる。具体的にどのような準備が必要になるかは,初回授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プロセス:ゼミ運営およびディスカッションへの貢献度(60%) アウトプット:報告書およびプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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初回授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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初回授業時に指示する。 |
詳細は下記を参照のこと。
①石川ゼミ公式Instagram
https://instagram.com/ishikawa_seminar_2024?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
②石川ゼミ公式HP
https://ishikawa-seminar2024.localinfo.jp/