日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT461
Theme・Subtitle 経営戦略論:ビジネス・モデル・デザイン
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number GBU3010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes コンセントレーション:マネジメント領域

【Course Objectives】

It is said that management requires these three skills—Art: The sensitivity and expressive power required for “aesthetic and empathetic sensitivity,” Science: the objective and analytical ability required for “scientific observation and experimentation,” and Know-how: the specialized area of business management dealing with “applied knowledge and skills.”
The purpose of this seminar is to foster the ability to "see," "think," and "tell;” these are skills which are necessary to analyze, plan and propose a business from a unique perspective.

【Course Contents】

Students will examine business models that can bring about social value, then learn the necessary strategic management theories and practical skills to reframe and propose. In groups, participants will gain a deeper understanding of management strategy and its reconstruction through case studies and surveys.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 テーマ1:モデルイノベーション計画
2 SCAMPER分析:ゼミ参加者による発表、討議
3 SYNECTICS分析:ゼミ参加者による発表、討議
4 モデルイノベーション計画 結果発表
5 テーマ2:モデルイノベーション評価
6 アセット分析:ゼミ参加者による発表、討議
7 シナジー分析:ゼミ参加者による発表、討議
8 モデルイノベーション評価 結果発表
9 テーマ3:リフレーミング提案
10 モデル再構築計画:ゼミ参加者による発表、討議
11 モデル再構築戦略:ゼミ参加者による発表、討議
12 価値創造マッピング:ゼミ参加者による発表、討議
13 リフレーミング提案 結果発表
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業期間内の発表・レポート(50%)
ディスカッション(50%)
備考 (Notes)
 

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp

Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades.

【注意事項 / Notice】