日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT473/BT473BT473 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
組織における人材開発・人材教育 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
|
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
In this course, students will learn the basic concepts and basic theory of human resource development/personnel training, and apply that knowledge to analyze the HR development issues at cooperating companies and propose a solution.
This seminar specializes in human resource development and personnel training within an organization. Personnel development refers to organizations organizing and ordering the learning of their employees to carry out strategies and reach goals. Personnel development activities need to be built into the organization for stable business administration. In this seminar, students will learn basic concepts and theory in human resource development. We will host discussions and apply this knowledge in problem solving projects. The main feature of this seminar is that the student plays an active and integral role in the running of the class and creates the content of the seminar in conjunction with the instructor. Students are expected to be proactive and eager.
1 | イントロダクション |
2 | 事例研究1 |
3 | ディスカッション |
4 | 事例研究2 |
5 | ディスカッション |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | プレゼンテーション中間発表 |
9 | ディスカッション |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 事例研究3 |
13 | ディスカッション |
14 | プレゼンテーション最終発表会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回授業準備を必要とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ運営・ディスカッションへの貢献(60%) 輪読などの分担・プレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
組織における人材開発・人材教育の基礎知識・基礎理論を学ぶとともに、それらを応用して、協力企業等の人材開発課題を分析し、提案を行う。
In this course, students will learn the basic concepts and basic theory of human resource development/personnel training, and apply that knowledge to analyze the HR development issues at cooperating companies and propose a solution.
組織における人材開発・人材教育を専門とするゼミである。人材開発とは、「組織が、戦略や目標を達成するために、自社の従業員の学習を組織化・秩序化すること」をさす。安定的な事業運営を行うためには、人材開発の営みを組織内にビルトインすることが求められる。このゼミでは、人材開発の基礎知識・基礎理論を学び、それらについてディスカッションするとともに、そうした知識を活用した課題解決プロジェクトを行うものとする。本ゼミ最大の特徴は、学生自らが「主体的な学び手」として教員とともにゼミをつくりあげていくことにある。積極的で意欲的な学び手を期待する。
This seminar specializes in human resource development and personnel training within an organization. Personnel development refers to organizations organizing and ordering the learning of their employees to carry out strategies and reach goals. Personnel development activities need to be built into the organization for stable business administration. In this seminar, students will learn basic concepts and theory in human resource development. We will host discussions and apply this knowledge in problem solving projects. The main feature of this seminar is that the student plays an active and integral role in the running of the class and creates the content of the seminar in conjunction with the instructor. Students are expected to be proactive and eager.
1 | イントロダクション |
2 | 事例研究1 |
3 | ディスカッション |
4 | 事例研究2 |
5 | ディスカッション |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | プレゼンテーション中間発表 |
9 | ディスカッション |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 事例研究3 |
13 | ディスカッション |
14 | プレゼンテーション最終発表会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回授業準備を必要とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ運営・ディスカッションへの貢献(60%) 輪読などの分担・プレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None