日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT475
Theme・Subtitle 知識創造の理論と実践(破)
Theory and Practice of Knowledge Creation
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number GBU3010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域

【Course Objectives】

Knowledge is the most meaningful management resource. Knowledge creation theory presents the way to create new knowledge. Knowledge creation theory is founded in the liberal arts such as philosophy and psychology. It consists the basis for management strategy, organization and human resource strategy, international business, marketing, and innovation, and even includes leadership for its implementation. Its targets include for-profit large, medium and small enterprise, family businesses, non-profit organizations, government, local communities, and other diverse stakeholders which forms the ecosystem.
Based on such context, the goal of this seminar is to approach the current issues and future possibilities of domestic and international management by using knowledge creation theory, and to be able to create new value by setting and solving problems and innovating on their own.
The third year Seminar is positioned as the "Ha" stage of the "Shu, Ha, Ri" process. The goal is to deepen understanding and practice of knowledge creation theory through collaboration with companies and organizations, fieldwork, etc., to conduct research on theory and case studies, and/or to further develop new business ideas. In addition, in the sub-zemi, students aim at realizing MyPro project.

【Course Contents】

The aim is to realize a better society and future by making this seminar a "ba" for knowledge creation, where each seminar student will create new values and innovate by unleashing their unlimited potential to flourish.
Therefore, the students will work together with the 2nd year students and design and conduct (1) workshops to extend the learning, and (2)project to share the learning in a practical, trial-and-error manner. Collaboration with guest speakers, companies and organizations will be organized as appropriate for this purpose.
Note that the lesson plan is subject to change depending on the interests of the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 合同ゼミ:オリエンテーション&チームビルディング
2 合同ゼミ:学びを広げるワーク(1)ゲストスピーカー、事例研究、ワークショップ、ビジネス提案、など
3 合同ゼミ:学びを広げるワーク(2)同上
4 合同ゼミ:学びを広げるワーク(3)同上
5 合同ゼミ:学びを広げるワーク(4)同上
6 合同ゼミ:学びを広げるワーク(5)同上
7 合同ゼミ:学びを広げるワーク(6)同上
8 中間発表
9 合同ゼミ:学びを共有するプロジェクト(1)企業や組織とのコラボレーションや提案
10 合同ゼミ:学びを共有するプロジェクト(2)同上
11 合同ゼミ:学びを共有するプロジェクト(3)同上
12 合同ゼミ:学びを共有するプロジェクト(4)同上
13 合同ゼミ:学びを共有するプロジェクト(5)同上
14 成果発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
学生主体の授業運営

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前の準備(現場を観察・体験する、書籍や論文を読む、事例を調べる、など)と、授業後の振り返り(KPT)を行う。具体的な内容は授業ごとに指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回のゼミ活動への主体的な参加と積極的な貢献(50%)
複数回の成果の発表と最終レポートの提出(50%)
備考 (Notes)
特段の理由なく4回以上欠席した者には単位を認めない。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 野中郁次郎・竹内弘高 『ワイズ・カンパニー』 東洋経済新報社 2020 4492522301
2 西原文乃、他 『マンガでやさしくわかる知識創造』 日本能率協会マネジメントセンター 2024 4800591643
その他 (Others)
その他は授業内で指示する

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
その他は授業内で指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

知識創造理論に関する知的好奇心、グループワークを推進するリーダーシップ

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPCやタブレット端末など

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】