日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT511/BT511BT511 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
経営戦略論:ビジネス・モデル・デザイン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
|
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU4810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域 |
In this fourth year seminar, students will sum up their research activity and review specialized knowledge and know-how in business management relating to business model reconstruction and organizational revitalization strategies. Students will conduct an analysis of a company and industry in accordance with their academic interests and career paths, and identify specific issues in the contexts of that business or industry. Students will then acquire the skills necessary to draft a business plan which contributes to growth and the improvement of quality of life while providing a solution to current issues.
This course is designed to provide guidance for graduation thesis research.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses.
1 | 卒業研究テーマの検討 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
2 | 卒業研究テーマの検討 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
3 | 問題定義 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
4 | 問題定義 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
5 | 先行研究の調査・分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
6 | 先行研究の調査・分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
7 | 先行研究の調査・分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
8 | 先行研究の調査・分析 4:ゼミ参加者による発表、討議 |
9 | 先行研究の調査・分析 5:ゼミ参加者による発表、討議 |
10 | 先行研究の調査・分析 6:ゼミ参加者による発表、討議 |
11 | 先行研究の調査・分析 7:ゼミ参加者による発表、討議 |
12 | 先行研究の調査・分析 8:ゼミ参加者による発表、討議 |
13 | 先行研究の調査・分析 9:ゼミ参加者による発表、討議 |
14 | 先行研究の調査・分析 10:ゼミ参加者による発表、討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業期間内の発表・レポート(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。 |
ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp
Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades.
4年次演習はゼミでの研究活動の集大成として、これまでに学習したビジネス・モデル再構築及び組織活性化戦略に関する経営学の専門知識及びノウハウを再確認しながら、各自が自らの学術関心や希望するキャリア・パスに応じて選ぶ企業や産業分野に関する分析を行い、企業や産業分野を取り巻くコンテクストにある課題を特定し、現状にある問題の解決と共にさらなる成長と生活質の向上に貢献するビジネス提案を行うことに必要な能力を修得します。
In this fourth year seminar, students will sum up their research activity and review specialized knowledge and know-how in business management relating to business model reconstruction and organizational revitalization strategies. Students will conduct an analysis of a company and industry in accordance with their academic interests and career paths, and identify specific issues in the contexts of that business or industry. Students will then acquire the skills necessary to draft a business plan which contributes to growth and the improvement of quality of life while providing a solution to current issues.
卒業論文の指導を行う。
This course is designed to provide guidance for graduation thesis research.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses.
1 | 卒業研究テーマの検討 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
2 | 卒業研究テーマの検討 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
3 | 問題定義 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
4 | 問題定義 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
5 | 先行研究の調査・分析 1:ゼミ参加者による発表、討議 |
6 | 先行研究の調査・分析 2:ゼミ参加者による発表、討議 |
7 | 先行研究の調査・分析 3:ゼミ参加者による発表、討議 |
8 | 先行研究の調査・分析 4:ゼミ参加者による発表、討議 |
9 | 先行研究の調査・分析 5:ゼミ参加者による発表、討議 |
10 | 先行研究の調査・分析 6:ゼミ参加者による発表、討議 |
11 | 先行研究の調査・分析 7:ゼミ参加者による発表、討議 |
12 | 先行研究の調査・分析 8:ゼミ参加者による発表、討議 |
13 | 先行研究の調査・分析 9:ゼミ参加者による発表、討議 |
14 | 先行研究の調査・分析 10:ゼミ参加者による発表、討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業期間内の発表・レポート(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。 |
ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp
Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades.