日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT524/BT524BT524 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
リーダーシップ教育の理論と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
|
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS4810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
This course aims for students to acquire knowledge of leadership education and develop and evaluate leadership education practices.The results are summarized in a graduation thesis.
This course focuses on leadership education. Students are introduced to basic concepts of leadership, learning, and motivation. Students attend lectures, but are also exposed to a variety of other educational methods; they discuss theory and create new educational programs. Students are expected to demonstrate leadership, actively engage, and learn from others.
1 | イントロダクション |
2 | 先行研究の検討(1) |
3 | 先行研究の検討(2) |
4 | 先行研究の検討(3) |
5 | 論文のテーマ設定(1) |
6 | 中間発表 |
7 | 論文のテーマ設定(2) |
8 | 論文のテーマ設定(3) |
9 | 論文のテーマの仮決定 |
10 | 研究計画の執筆とフィードバック(1) |
11 | 研究計画の執筆とフィードバック(2) |
12 | 研究計画の執筆とフィードバック(3) |
13 | 最終発表会 |
14 | 振り返り ※上記はあくまで計画であり、参加受講生の関心によって授業内容は変更する可能性がある。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎授業ごとに、授業参加前の準備が必要となる。具体的な内容は授業ごとに指示するが、書籍・論文を読むことや、グループワークなどをおこなう時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミへの積極的な参加・ゼミ運営への貢献(60%) 提出された課題の質(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
https://www.tate-lab.net/mt/
https://note.mu/tatthiy
リーダーシップ教育に関する理論を学び、新しいリーダーシップ教育の実践を開発・評価できるようになることを目標とする。最終的にその成果を卒論としてまとめる。
This course aims for students to acquire knowledge of leadership education and develop and evaluate leadership education practices.The results are summarized in a graduation thesis.
授業内容は、リーダーシップ教育に関する理論を学ぶことである。具体的には、リーダーシップや、学習、モチベーションに関する基礎理論を学ぶ。授業では、講義を聴いて学ぶだけでなく、(1)実際にさまざまな教育手法を体験する、(2)関連する理論についてディスカッションをする、(3)新たなリーダーシップ教育に関するプログラムを開発する、などを通して学ぶ。本ゼミをリーダーシップ発揮の場として捉え、積極的に他者と関わり、学ぶ姿勢を期待する。
This course focuses on leadership education. Students are introduced to basic concepts of leadership, learning, and motivation. Students attend lectures, but are also exposed to a variety of other educational methods; they discuss theory and create new educational programs. Students are expected to demonstrate leadership, actively engage, and learn from others.
1 | イントロダクション |
2 | 先行研究の検討(1) |
3 | 先行研究の検討(2) |
4 | 先行研究の検討(3) |
5 | 論文のテーマ設定(1) |
6 | 中間発表 |
7 | 論文のテーマ設定(2) |
8 | 論文のテーマ設定(3) |
9 | 論文のテーマの仮決定 |
10 | 研究計画の執筆とフィードバック(1) |
11 | 研究計画の執筆とフィードバック(2) |
12 | 研究計画の執筆とフィードバック(3) |
13 | 最終発表会 |
14 | 振り返り ※上記はあくまで計画であり、参加受講生の関心によって授業内容は変更する可能性がある。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎授業ごとに、授業参加前の準備が必要となる。具体的な内容は授業ごとに指示するが、書籍・論文を読むことや、グループワークなどをおこなう時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミへの積極的な参加・ゼミ運営への貢献(60%) 提出された課題の質(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
https://www.tate-lab.net/mt/
https://note.mu/tatthiy