日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT527/BT527BT527 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人材マネジメント(企業・組織における人とチームのマネジメント) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS4810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
The aim of this seminar is not only to acquire expertise in organizational and human resource management, but also to enhance the "intellectual stamina" necessary to survive in an uncertain society, such as the ability to formulate questions based on one's own problem consciousness and to work as a team to come up with answers to those questions.
Human Resource Management (HRM) is an academic discipline that considers the "mechanism to utilize human resources" necessary for companies to achieve their business goals. Unlike money and goods, the value of human resources as a management resource fluctuates greatly depending on the potential and motivation of each individual, as well as on the human relationships that surround them. Therefore, it is not enough for a company to simply gather the necessary human resources in order to realize its strategy; a wide range of management is required, including assigning jobs where the strengths of each individual can be utilized, training through work experience and educational opportunities, fair evaluation and treatment of work performance and results, and support for work styles and careers. In this seminar, students will learn theoretically and practically about such "mechanisms for making the most of human resources" from the perspectives of (1) human resources and management, (2) managers, and (3) individuals. In the fourth-year seminar, students draw on their previous studies, set their own questions and write a graduation thesis based on their research methods.
*The class schedule is flexible and subject to change in consultation with students.
1 | イントロダクション |
2 | 研究発表 |
3 | 研究発表 |
4 | 研究発表 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 研究発表 |
13 | 研究発表 |
14 | 振り返り なお、上記はあくまでも予定であり、実際には受講者(ゼミ生)と協議の上、フレキシブルに運営します。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業準備を必要とします。具体的にどのような準備が必要になるかは初回授業時に説明します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ運営・ディスカッションへの貢献(60%) 研究発表などのプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
●ゼミ公式インスタグラム
https://www.instagram.com/tanaka.seminar
●指導教員:田中聡のウェブサイト
http://satoshitanaka.com
組織・人材マネジメントに関する専門性を身につけるだけでなく、自分自身の問題意識に基づいて問いを立てる力やその答えをチームで捻り出す力など、不確実な社会をサバイブしていく上で必要な「知的体力」を高めることを目指します。
The aim of this seminar is not only to acquire expertise in organizational and human resource management, but also to enhance the "intellectual stamina" necessary to survive in an uncertain society, such as the ability to formulate questions based on one's own problem consciousness and to work as a team to come up with answers to those questions.
人材マネジメント論(Human Resource Management)は、企業が経営目標を達成するために必要な「人材を活かす仕組み」について考える学問領域です。人材(ヒト)という経営資源には、モノやカネとは異なり、一人ひとりのポテンシャル(潜在能力)やモチベーション、またそれを取り巻く人間関係などによって資源としての価値が大きく変動するという特徴があります。そのため、企業が戦略を実現するには必要な人材を集めるだけでは不十分で、本人の強みが活かせる仕事の付与、仕事経験と教育機会を通じた育成、働きぶりや成果の正当な評価と処遇、働き方とキャリアの支援など、多岐にわたるマネジメントが求められます。本ゼミでは、このような「人材を活かす仕組み」について、①人事・経営の視点、②管理職の視点、③個人の視点から理論的・実践的に学びます。4年次ゼミでは、これまでの学びを活かし、自ら問いを設定し、研究の方法に基づいて卒業論文を執筆します。
※授業スケジュールは学生と協議の上、柔軟に変更する可能性があります。
Human Resource Management (HRM) is an academic discipline that considers the "mechanism to utilize human resources" necessary for companies to achieve their business goals. Unlike money and goods, the value of human resources as a management resource fluctuates greatly depending on the potential and motivation of each individual, as well as on the human relationships that surround them. Therefore, it is not enough for a company to simply gather the necessary human resources in order to realize its strategy; a wide range of management is required, including assigning jobs where the strengths of each individual can be utilized, training through work experience and educational opportunities, fair evaluation and treatment of work performance and results, and support for work styles and careers. In this seminar, students will learn theoretically and practically about such "mechanisms for making the most of human resources" from the perspectives of (1) human resources and management, (2) managers, and (3) individuals. In the fourth-year seminar, students draw on their previous studies, set their own questions and write a graduation thesis based on their research methods.
*The class schedule is flexible and subject to change in consultation with students.
1 | イントロダクション |
2 | 研究発表 |
3 | 研究発表 |
4 | 研究発表 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 研究発表 |
13 | 研究発表 |
14 | 振り返り なお、上記はあくまでも予定であり、実際には受講者(ゼミ生)と協議の上、フレキシブルに運営します。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業準備を必要とします。具体的にどのような準備が必要になるかは初回授業時に説明します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ運営・ディスカッションへの貢献(60%) 研究発表などのプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
●ゼミ公式インスタグラム
https://www.instagram.com/tanaka.seminar
●指導教員:田中聡のウェブサイト
http://satoshitanaka.com