日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT553/BT553BT553 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
組織における人の心理と行動 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS4810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
It is our goal for our students to complete a graduation thesis that contributes to the academic world as well as having practical uses in the business world, while at the same time improving on the technical knowledge they have learned, their ability to think logically, and their communication and interpersonal skills.
This seminar will focus mainly on completing the graduation thesis based on the assumption that by the third-year seminar, students are generally expected to have acquired a basic knowledge of organizational behaviour theory, organizational psychology, and human resource management, as well an individualized approach to understanding problems. Furthermore, in the absence of extenuating circumstances, empirical study is strongly encouraged. In this first half, students will create a hypothesis, and carry out studies to test their hypothesis. In the latter half, students will analyze their study results, and write a paper by the end. Taking into consideration the opinion of the class, we will decide if the process of doing empirical research and writing the paper will be done individually or as group work in a project format. The theme of the thesis paper will be selected from topics related to organizational behaviour theory and organization psychology such as motivation, stress, careers, leadership, and communication, or from topics related to human resource management such as recruitment, compensation, personnel evaluations, and personnel training. The specific theme will be decided based on the interests and concerns of the student taking the course.
1 | イントロダクション |
2 | 仮説の構築(1) |
3 | 仮説の構築(2) |
4 | 仮説の構築(3) |
5 | 調査(1) |
6 | 調査(2) |
7 | 調査(3) |
8 | 分析(1) |
9 | 分析(2) |
10 | 分析(3) |
11 | 執筆(1) |
12 | 執筆(2) |
13 | 執筆(3) |
14 | 卒論報告会 なお,上記はあくまでも予定であり,実際には,受講者の興味関心に合わせて,フレキシブルに運営することとなる。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,授業準備が必須となる。具体的にどのような準備が必要になるかは,初回授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プロセス:ゼミ運営および論文執筆プロセス(60%) アウトプット:卒業論文の学術的レベル(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
詳細は下記を参照のこと。
①石川ゼミ公式Instagram
https://instagram.com/ishikawa_seminar_2024?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
②石川ゼミ公式HP
https://ishikawa-seminar2024.localinfo.jp/
これまでのゼミ活動を通じて身につけてきた専門的知識,論理的思考能力,コミュニケーション能力,人間関係能力等をより高度化すると同時に,学術的な価値が高く,かつ,実務に対する貢献度が高い卒業論文を完成させることを目的とする。
It is our goal for our students to complete a graduation thesis that contributes to the academic world as well as having practical uses in the business world, while at the same time improving on the technical knowledge they have learned, their ability to think logically, and their communication and interpersonal skills.
原則的に3年次のゼミまでに,組織行動論,組織心理学,人材マネジメントに関する基礎的な知識を身につけ,なおかつ自分なりの問題意識を持っていることを前提にしており,活動の中心は,卒業論文の執筆作業となる。なお,特別な事情がない限り,実証研究を行うことが強く奨励される。前半では仮説を構築し,仮説検証のための調査を行う。後半では調査結果の分析を行い,最終的な論文作成を行う。実証研究のプロセスおよび論文の執筆について,個別で行うかプロジェクトを組んでグループ・ワークとして行うかは,諸君の意見と関心を考慮しながら決定する。論文のテーマは,モチベーション,ストレス,キャリア,リーダーシップ,コミュニケーションなどの組織行動論・組織心理学の分野,もしくは採用マネジメント,報酬マネジメント,評価マネジメント,育成マネジメントなどの人材マネジメント分野から選ぶことになる。具体的なテーマ設定については,履修者の興味と関心を考慮して決定する。
This seminar will focus mainly on completing the graduation thesis based on the assumption that by the third-year seminar, students are generally expected to have acquired a basic knowledge of organizational behaviour theory, organizational psychology, and human resource management, as well an individualized approach to understanding problems. Furthermore, in the absence of extenuating circumstances, empirical study is strongly encouraged. In this first half, students will create a hypothesis, and carry out studies to test their hypothesis. In the latter half, students will analyze their study results, and write a paper by the end. Taking into consideration the opinion of the class, we will decide if the process of doing empirical research and writing the paper will be done individually or as group work in a project format. The theme of the thesis paper will be selected from topics related to organizational behaviour theory and organization psychology such as motivation, stress, careers, leadership, and communication, or from topics related to human resource management such as recruitment, compensation, personnel evaluations, and personnel training. The specific theme will be decided based on the interests and concerns of the student taking the course.
1 | イントロダクション |
2 | 仮説の構築(1) |
3 | 仮説の構築(2) |
4 | 仮説の構築(3) |
5 | 調査(1) |
6 | 調査(2) |
7 | 調査(3) |
8 | 分析(1) |
9 | 分析(2) |
10 | 分析(3) |
11 | 執筆(1) |
12 | 執筆(2) |
13 | 執筆(3) |
14 | 卒論報告会 なお,上記はあくまでも予定であり,実際には,受講者の興味関心に合わせて,フレキシブルに運営することとなる。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,授業準備が必須となる。具体的にどのような準備が必要になるかは,初回授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プロセス:ゼミ運営および論文執筆プロセス(60%) アウトプット:卒業論文の学術的レベル(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
詳細は下記を参照のこと。
①石川ゼミ公式Instagram
https://instagram.com/ishikawa_seminar_2024?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
②石川ゼミ公式HP
https://ishikawa-seminar2024.localinfo.jp/