日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT554/BT554BT554 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国際経営と比較経営、日本的経営と日本企業のグローバル化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
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学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU4811 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
We have two broad objectives. First, we are aimed at developing theoretical perspectives on international and comparative management. Second, we would like to explore empirical studies by applying those theoretical perspectives to Japanese firms and their global strategies.
This advanced research seminar on international business consists of two parts. In the first part, students will survey major theoretical frameworks of international business, and apply them to the business environments of Japan, the U.S., and a select few other economies. They are expected to highlight causal linkages between key variables of national differences and international strategies of MNEs.
In the second part, students will undertake a research project with close consultation with the instructor. Progress review sessions will be held regularly. Students are strongly encouraged to write a research paper at the end of the project.
1 | はじめに |
2 | 国際経営の理論レビュー(1) |
3 | 国際経営の理論レビュー(2) |
4 | 比較経営の理論レビュー(1) |
5 | 比較経営の理論レビュー(2) |
6 | まとめと中間発表 |
7 | 企業間関係、サプライチェーン |
8 | 労働市場、人事制度、労使関係 |
9 | 技術、能力構築 |
10 | 金融市場、資本調達 |
11 | コーポレート・ガバナンス |
12 | プロジェクト発表(1) |
13 | プロジェクト発表(2) |
14 | プロジェクト発表(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
To be announced.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前の準備と授業参加(30%) 中間プロジェクト(30%) 最終プロジェクト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業内で詳細な購読リストを確認すること |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
The complete reading list will be distributed at the first session. |
これまでのゼミでの理論と応用を踏まえ、おおきく2つのテーマをめぐり、論文を読みながら自分の考えをまとめていく。一つ目のテーマは、「国際経営と比較経営」という理論的な視点。二つ目は、そのような理論的な視点を踏まえた応用としての「日本的経営と、日本企業のグローバル化」である。
We have two broad objectives. First, we are aimed at developing theoretical perspectives on international and comparative management. Second, we would like to explore empirical studies by applying those theoretical perspectives to Japanese firms and their global strategies.
本セミナーは、国際経営に関するより高度な理論と実証研究を、論文の講読と卒論とつながるプロジェクトの実践を通して行いたい。理論をめぐっては、国際経営の主流派の理論に加え、比較経営の理論を学ぶ。これを踏まえた実証研究として、日本企業に固有の経営手法の意味や普遍性、日本企業のグローバル化におけるそれらの有効性、などについて考察する。
This advanced research seminar on international business consists of two parts. In the first part, students will survey major theoretical frameworks of international business, and apply them to the business environments of Japan, the U.S., and a select few other economies. They are expected to highlight causal linkages between key variables of national differences and international strategies of MNEs.
In the second part, students will undertake a research project with close consultation with the instructor. Progress review sessions will be held regularly. Students are strongly encouraged to write a research paper at the end of the project.
1 | はじめに |
2 | 国際経営の理論レビュー(1) |
3 | 国際経営の理論レビュー(2) |
4 | 比較経営の理論レビュー(1) |
5 | 比較経営の理論レビュー(2) |
6 | まとめと中間発表 |
7 | 企業間関係、サプライチェーン |
8 | 労働市場、人事制度、労使関係 |
9 | 技術、能力構築 |
10 | 金融市場、資本調達 |
11 | コーポレート・ガバナンス |
12 | プロジェクト発表(1) |
13 | プロジェクト発表(2) |
14 | プロジェクト発表(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
To be announced.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
事前の準備と授業参加(30%) 中間プロジェクト(30%) 最終プロジェクト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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初回の授業内で詳細な購読リストを確認すること |
その他 (Others) | |||||
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The complete reading list will be distributed at the first session. |