日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT625
Theme・Subtitle 他者のリーダーシップ開発
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2510
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this lecture is to “cultivate students capable of learning and practicing theories of leadership development”. The goal is to cultivate students capable of improving both their and others’ leadership.

Specifically,
(1) Understand mechanisms of acquiring leadership.
(2) Understand methods to develop leadership.
(3) Aim to practice promoting leadership development in others.

【Course Contents】

 In general, this lecture touches on 3 topics. The first is to understand mechanisms of acquiring leadership. Specifically, students will understand theories about “how people grow” and the process of acquiring leadership.

The second is to understand methods to develop leadership. Specifically, students will understand theories about “how to participate in and promote other people’s growth” and learn about methods and skills to participate in facilitation and coaching.

The third is to practice promoting leadership development in others. Students will not only understand these theories in their minds but also interact with other and practice these theories. The class will be conducted with lectures and group works.

 Furthermore, “leadership development in others” as defined by this class include variety of targets such as subordinates, colleagues, seniors, and bosses. In addition, normally “leadership development in others” is not achieved alone. It is done by recognizing organizations and bosses’ goals and collaborating with them. This class will be conducted based on the perspective of “leadership development in others” described above.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:授業の目的を押さえる
2 リーダーシップとは何か?(1):リーダーシップ理論の基礎
3 リーダーシップとは何か?(2):リーダーシップ理論を深める
4 リーダーシップが身につくメカニズムとは?(1):学習理論の基礎
5 リーダーシップが身につくメカニズムとは?(2):場の設計
6 リーダーシップが身につくメカニズムとは?(3):モチベーション論の基礎
7 リーダーシップが身につくメカニズムとは?(4):スキルを学ぶ意義とは
8 中間振り返り
9 事例をもとに組織開発について考える(1)
10 事例をもとに組織開発について考える(2)
11 事例をもとに組織開発について考える(3)
12 事例をもとに組織開発について考える(4)
13 授業全体の振り返り(1)
14 授業全体の振り返り(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業は、授業時間外の課題に取り組んでいることを前提に行う。具体的には、1.指示した書籍・論文の概要をまとめる、2.学んだことを授業外で実践する、などを想定している。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業中の発表・討論・質疑応答(40%)
授業期間中の複数回にわたる提出物(60%)
備考 (Notes)
欠席3回でD評価とする

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 『リーダーシップ教育のフロンティア【研究編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 北大路書房 2018 4762830224
2 中原淳、高橋俊之、舘野泰一 『リーダーシップ教育のフロンティア【実践編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ」』 北大路書房 2018 4762830232

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日向野幹也 『大学教育アントレプレナーシップ』 ナカニシヤ出版 2013 4779507758
2 石川淳 『シェアド・リーダーシップ』 中央経済社 2016 4502203513
3 金井壽宏(監訳) 『リーダーシップ開発ハンドブック』 白桃書房 2011 4561245464
4 舘野泰一・中原淳編著 『アクティブトランジション 働くためのウォーミングアップ』 三省堂 2016 4385365628
5 中原淳 『研修開発入門 会社で「教える」、競争優位を「つくる」』 ダイヤモンド社 2014 4478027250
その他 (Others)
適宜指示をするが、関連する書籍としてこれらに目を通しておくことが望ましい。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・受講資格:「リーダーシップ入門(BL0)」)の単位を修得済みであること
・受講の心得として、他者のリーダーシップ開発について「知識として知っておきたい」というのではなく、実際に他者のリーダーシップ開発の実践に強く関わりたいことが重要
・選考の結果、履修が許可されないことがある

【注意事項 / Notice】