日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Business
Course Code BT631
Theme・Subtitle 課題解決を通したリーダーシップ開発
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS3510
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Develop leadership by leveraging one's own attributes through addressing the 'business challenges' of the client company.

【Course Contents】

This class aims to develop leadership skills for all members and problem-solving skills that are essential for business professionals to thrive collectively.

By involving diverse stakeholders such as students from different faculties and academic years, employees from client company, students assistants, and class lecturers, students will collaboratively propose plans to address client challenges. The class format adopts small group Project-Based Learning (PBL), meeting the client's needs, aiming to provide unique value that is distinctively their own.


+ Skills Covered in the class (tentative):

- Leadership
- Business Communication
- Logical Thinking
- Problem-Solving
- Presentation

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 キックオフ、ビジネス課題の発表
2 チーム発表、情報収集
3 情報収集、現状分析
4 解決したい課題の特定
5 コンセプト設計
6 クライアントへの中間報告準備
7 クライアントへの中間報告
8 中間報告振り返り
9 プランの構造化(ビジネスモデル)
10 解決策の検証
11 プラン実現への工夫
12 クライアントへの最終報告リハーサル
13 クライアントへの最終報告
14 全体振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
クライアント企業への訪問を実施予定
詳細は別途クラス内で指示する

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回個人又は、チームでの課題あり(週3~5時間程度)
別途クラス内で指示する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 グループワークの成果(30%)
授業中の発表・討議・質疑応答(30%)
提出物(40%)
備考 (Notes)
欠席3回でD評価とする

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 安宅和人 『イシューからはじめよ ― 知的生産の「シンプルな本質」』 英治出版 2010 9784862760852
2 堀尾志保、舘野泰一 『これからのリーダーシップ』 日本能率協会マネジメントセンター 2020 9784820727842
その他 (Others)
別途クラス内で指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】