日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT631/BT631BT631 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
実践的リーダーシップ開発 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to cultivate practical leadership and problem-solving skills through tackling real-world challenges, while empowering students to act proactively and drive initiatives by leveraging their strengths. Students will engage in a process of discovering and practicing their unique leadership style by incorporating diverse perspectives.
This course is the final program of the Business Leadership Program (BLP), designed to support the transition from student to professional. The course is designed with a focus on pursuing as much "realism" and "practicality" as possible.
Course Features:
-Diversity
Students will work in diverse teams across different departments and academic years, tackling themes presented by client companies. By encountering different perspectives and values, students will learn how to utilize diversity in team building.
-Self-direction
The course emphasizes creating hypotheses and experimenting to solve problems that have no clear answers. Students are encouraged to act proactively and develop into individuals who are not afraid of inefficiencies or failures.
-Passion
The course emphasizes expressing the "commitments" and "passions" that come from within, and using them as the driving force to tackle challenges.
The process of creating value with diverse members within a limited timeframe is not easy. However, the key is not to give up because something is difficult, but to approach the challenge with a mindset of enjoying the difficulties and learning through trial and error.
In BL4, students will experience practical work approaches through project-based learning (PBL). Additionally, various members, including multiple instructors, staff, and client companies, will support students' growth. The real-time feedback directly from business leaders actively working in the field will not only be valuable for gaining practical skills but will also provide an invaluable opportunity for personal growth.
1 | キックオフ & テーマ発表 |
2 | チームビルディング & 初期プランニング |
3 | 情報収集 & リサーチ計画 |
4 | 現状分析 & 課題設定 |
5 | アイデア創出 & 方向性決定 |
6 | 仮説検証 & 中間報告準備 |
7 | 中間報告プレゼンテーション |
8 | 振り返り & チームの軌道修正 |
9 | プランの具体化 |
10 | 仮説検証 & 実現のための工夫 |
11 | 最終プレゼンテーション準備 |
12 | リハーサル |
13 | 最終プレゼンテーション |
14 | 授業の振り返り & 学びの共有 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回個人又は、チームでの課題あり(週3~5時間程度)
別途クラス内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループワークの成果(30%) 授業中の発表・討議・質疑応答(30%) 提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回でD評価とする |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |
課題解決に取り組む中でリーダーシップや課題解決力を実践的に養い、自分の強みを活かして主体的に行動し、物事を推進する力を育む。
多様な視点を取り入れながら、自分だけのリーダーシップスタイルを見つけ、実践する経験を積む。
This course aims to cultivate practical leadership and problem-solving skills through tackling real-world challenges, while empowering students to act proactively and drive initiatives by leveraging their strengths. Students will engage in a process of discovering and practicing their unique leadership style by incorporating diverse perspectives.
本授業は、学生から社会人への移行(トランジション)を後押しすることを目的とした、BLP(ビジネスリーダーシッププログラム)の最終プログラムです。できる限りの「リアルさ」と「実践」を追求し、授業をデザインしています。
授業の特徴:
・多様性
学部や学年を超えた多様なチーム構成で、クライアント企業が提示するテーマに挑戦します。異なる視点や価値観に触れることで、多様性を活かしたチームビルディングを学びます。
・自走
正解のない問題に対して、自分たちで仮説を立てて試行錯誤することを重視します。非効率や失敗を恐れず、主体的に行動できる人材を目指します。
・欲求
内から湧き出る「こだわり」や「情熱」を表現し、それを原動力に課題に取り組む力を育みます。
限られた時間の中で、多様なメンバーとともに価値を創造するプロセスは容易ではありません。ですが、難しいからといって諦めるのではなく、困難を楽しみながら試行錯誤する姿勢が大切です。BL4では、プロジェクト型学習(PBL)を通じて実践的な仕事の進め方を体験します。
また、複数の教員、運営スタッフ、クライアント企業といった多様なメンバーが皆さんの成長をサポートします。実社会で活躍するビジネスリーダーから直接受けるリアルなフィードバックは、実務での即戦力として役立つだけでなく、貴重な成長の機会となるはずです。
This course is the final program of the Business Leadership Program (BLP), designed to support the transition from student to professional. The course is designed with a focus on pursuing as much "realism" and "practicality" as possible.
Course Features:
-Diversity
Students will work in diverse teams across different departments and academic years, tackling themes presented by client companies. By encountering different perspectives and values, students will learn how to utilize diversity in team building.
-Self-direction
The course emphasizes creating hypotheses and experimenting to solve problems that have no clear answers. Students are encouraged to act proactively and develop into individuals who are not afraid of inefficiencies or failures.
-Passion
The course emphasizes expressing the "commitments" and "passions" that come from within, and using them as the driving force to tackle challenges.
The process of creating value with diverse members within a limited timeframe is not easy. However, the key is not to give up because something is difficult, but to approach the challenge with a mindset of enjoying the difficulties and learning through trial and error.
In BL4, students will experience practical work approaches through project-based learning (PBL). Additionally, various members, including multiple instructors, staff, and client companies, will support students' growth. The real-time feedback directly from business leaders actively working in the field will not only be valuable for gaining practical skills but will also provide an invaluable opportunity for personal growth.
1 | キックオフ & テーマ発表 |
2 | チームビルディング & 初期プランニング |
3 | 情報収集 & リサーチ計画 |
4 | 現状分析 & 課題設定 |
5 | アイデア創出 & 方向性決定 |
6 | 仮説検証 & 中間報告準備 |
7 | 中間報告プレゼンテーション |
8 | 振り返り & チームの軌道修正 |
9 | プランの具体化 |
10 | 仮説検証 & 実現のための工夫 |
11 | 最終プレゼンテーション準備 |
12 | リハーサル |
13 | 最終プレゼンテーション |
14 | 授業の振り返り & 学びの共有 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回個人又は、チームでの課題あり(週3~5時間程度)
別途クラス内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループワークの成果(30%) 授業中の発表・討議・質疑応答(30%) 提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回でD評価とする |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |