日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT634
Theme・Subtitle チーム・コミュニケーション
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester2
DayPeriod・Room Mon.4 , Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BUS2510
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim is to acquire and practice the perspectives and skills necessary to demonstrate leadership in an organization (team).
Specifically, the following three points are aimed for.
(1) Understanding of organizational culture
(2) Practice of creating a team environment (team building)
(3) Practice of assertion

【Course Contents】

The following approaches will be taken to address the three points listed as course objectives.

(1) Understanding organizational culture
We will consider what organizational culture is and what functions it has. We will also examine the impact of leadership on organizational culture.

(2) Practicing team environment creation (team building)
Here, we will consider the characteristics of teams that enhance creativity and the nature of leadership. We will also deepen our understanding of psychological safety, which is necessary for team building, through case studies.

(3) Assertiveness practice
Participants will reflect on their own communication style and acquire skills to enable more collaborative engagement. Specifically, they will deepen their understanding of assertive communication and be able to put it into practice through exercises.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 SS1:イントロダクション 授業の目的を共有する
2 SS1:チーム・コミュニケーションとは?
3 SS2:組織文化①組織文化とは?
4 SS2:組織文化②リーダーシップと組織文化の浸透
5 SS3:創造的なチーム①創造性を高めるチームとは?
6 SS3:創造的なチーム②創造的なチームにおけるリーダーシップのあり方
7 SS4:チームビルディング 心理的安全性
8 SS4:事例研究①事例をもとに心理的安全性への理解を深める
9 SS5:アサーション①アサーティブなコミュニケーションとは?
10 SS5:アサーション②自身自身のコミュニケーションの振り返りとスキル演習
11 SS6:アサーション③スキル演習(チーム)
12 SS6:アサーション④振り返りとこれからのコミュニケーションスタイルについて
13 SS7:授業全体の振り返り
14 SS7:チーム・コミュニケーションのまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に取り組んでいることを前提に授業を行います。例えば、指定した書籍や論文を講読して考察する、授業で学んだことを授業外で実践するなど、各回テーマに応じて指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業中の発表、討議、質疑応答(40%)
提出課題(毎回)(40%)
最終レポート(20%)
備考 (Notes)
14回中3回欠席でD評価とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
資料を配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて授業内で指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

各回テーマについての知識習得だけではなく、テーマへの積極的な取り組みや実践に重きをおく授業です。授業への主体的な参加を求めます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料配布や課題提出にはCanvasLMSを使用しますので、PCを準備して参加ください。

【その他 / Others】

クォーター制授業です。2コマ×7回で構成され、前半クラス(秋1)と後半クラス(秋2)があります。
応募多数の場合は選考を実施するため、履修がかなわない場合があります。

【注意事項 / Notice】