日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Economics
Course Code BX013
Theme・Subtitle 国際マーケティング論A
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number ECX1810
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, students will acquire basic knowledge about international marketing while grasping the changes in the competitive environment of the global market and review its main theories (systems). Through this knowledge, students will develop the ability to identify issues in the process of deriving current issues in international marketing faced by Japanese multinational companies.

【Course Contents】

"Marketing" refers to creating a system that realizes customer satisfaction by delivering products and services to customers. Today, multinational corporations provide satisfaction to customers all over the world, and "international marketing" that transcends borders is practiced. In this course, you will learn the main "theories (systems)" of how multinational corporations that do business in the global market conduct "international marketing," and ultimately consider the "international marketing challenges facing Japanese multinational corporations."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 国際マーケティングの価値
2 多国籍企業の生成
3 国際マーケティングの進化史
4 比較優位論
5 プロダクトライフサイクル論
6 OLIパラダイム
7 内部化理論
8 トランスナショナル経営論
9 5Force分析・SWOT分析
10 ビジネス・アーキテクチャ論
11 資源ベース論
12 ダイナミック・ケイパビリティ論
13 日系多国籍企業の国際マーケティング課題
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:各回で取り扱うテーマについて教科書の該当章やその他文献、ケースなどを自ら探索・熟読し理解に努めること。
※予習時間の目安:1時間30分程度
復習:講義資料を見直し、関心のある分野やトピックスがあれば、 教科書の各章末に記載してある参考文献や指定する論文を読んで理解を深めること。
※復習時間の目安:1時間30分程度

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 確認テスト(35%)
発言点(5%)
備考 (Notes)
期末試験(60%)平常点(40%)により総合的に評価する。平常点は確認テスト(35%)+発言点(5%)で構成されている。※確認テストは各講義に関連した小クイズ(14回分)、発言点は講義中における自身の意見や考えの全体への発言・共有、を意味する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 諸上茂登、深澤琢也、鈴木仁里/諸上茂登 『新版 国際マーケティング講義』 同文舘出版 2024年 9784495646127

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 諸上茂登・橋本雅隆・内田康郎・内堀敬則・馬場一・臼井哲也・深澤琢也・鈴木仁里 『国際マーケティング・ケイパビリティ―戦略計画から実行能力へ』 同文舘出版 2019 9784495649814

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

➀初回の授業で履修上の注意事項や成績評価方法などを説明予定のため受講希望者は必ず出席すること。
➁教科書を事前に熟読し、関心があれば各回の理論に関連する文献なども読んだ上で授業に臨むこと(教科書持参)。
➂経営学2を続けて履修すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

講義への取り組み方として、事前に各回の講義資料データをダウンロード(または印刷)して講義に取り組む事になるため、ダウンロードしたデータを講義中に確認するための情報機器(PCやタブレットなど)の準備・持参を推奨。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】