日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX026/BX026BX026 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語で学ぶ経済学史―アメリカ制度学派の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2033 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:50人/ Capacity:50) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This class aims to acquire basic literacy to understand the current global economy through lectures in academic English focusing on economics.
In today's society, in which information is produced and consumed at a rapid pace, it is not easy to think carefully about things. At such times, works such as the classics serve as anchors, providing us with effective perspectives on complex and intricate phenomena. In this class, we aim to rethink various contemporary issues, not limited to economics, from the perspective of solid academic endeavors.
In this class, we will read English literature focusing on the American economy from the prewar to the postwar period. Specifically, we will cover articles and books by John Kenneth Galbraith, an economist belonging to the American Institutional School. In each class, each student will report on the knowledge, insights, and questions he or she has gained from reading the literature in a resume.
1 | イントロダクション |
2 | 輪読+レジュメ報告 |
3 | 輪読+レジュメ報告 |
4 | 輪読+レジュメ報告 |
5 | 輪読+レジュメ報告 |
6 | 輪読+レジュメ報告 |
7 | 輪読+レジュメ報告 |
8 | 輪読+レジュメ報告 |
9 | 輪読+レジュメ報告 |
10 | 輪読+レジュメ報告 |
11 | 輪読+レジュメ報告 |
12 | 輪読+レジュメ報告 |
13 | 輪読+レジュメ報告 |
14 | 輪読+レジュメ報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布されたテキストを熟読し、分からない経済英語や概念については事前に調べること。また、報告担当者は授業の前日までに教員および他の学生にレジュメを提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(20%) 中間レポート(20%) プレゼンテーション(30%) 出席および授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ガルブレイスの著作や論文から講読する文献をピックアップしますが、詳細は初回授業でお伝えします。 |
この授業は、経済学を中心としたアカデミック英語を講読することで、現代のグローバル経済を理解するための基礎リテラシーの獲得を目指す。
This class aims to acquire basic literacy to understand the current global economy through lectures in academic English focusing on economics.
情報が氾濫する現代社会においてじっくりと物事を考えることは容易ではありません。そのようなとき、古典と呼ばれるような著作はAnchorとして機能し、複雑に入り組んだ現象を見通すための有効な視座を我々に与えます。この授業では経済に限らず、現代の様々な問題を確固とした学問的営為から捉え直すことを目指します。
前期は、戦前から戦後にかけてのアメリカ経済を中心とした英語文献を講読し、具体的にはアメリカ制度学派に属する経済学者であるジョン・ケネス・ガルブレイスの論文および著作を取り上げます。毎回の授業ごとに各学生は、文献を読んで獲得した知識や考察、疑問をレジュメにて報告します。
In today's society, in which information is produced and consumed at a rapid pace, it is not easy to think carefully about things. At such times, works such as the classics serve as anchors, providing us with effective perspectives on complex and intricate phenomena. In this class, we aim to rethink various contemporary issues, not limited to economics, from the perspective of solid academic endeavors.
In this class, we will read English literature focusing on the American economy from the prewar to the postwar period. Specifically, we will cover articles and books by John Kenneth Galbraith, an economist belonging to the American Institutional School. In each class, each student will report on the knowledge, insights, and questions he or she has gained from reading the literature in a resume.
1 | イントロダクション |
2 | 輪読+レジュメ報告 |
3 | 輪読+レジュメ報告 |
4 | 輪読+レジュメ報告 |
5 | 輪読+レジュメ報告 |
6 | 輪読+レジュメ報告 |
7 | 輪読+レジュメ報告 |
8 | 輪読+レジュメ報告 |
9 | 輪読+レジュメ報告 |
10 | 輪読+レジュメ報告 |
11 | 輪読+レジュメ報告 |
12 | 輪読+レジュメ報告 |
13 | 輪読+レジュメ報告 |
14 | 輪読+レジュメ報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布されたテキストを熟読し、分からない経済英語や概念については事前に調べること。また、報告担当者は授業の前日までに教員および他の学生にレジュメを提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(20%) 中間レポート(20%) プレゼンテーション(30%) 出席および授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ガルブレイスの著作や論文から講読する文献をピックアップしますが、詳細は初回授業でお伝えします。 |