日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX033/BX033BX033 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
21世紀経済入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2033 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:50人/ Capacity:50) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Oral translation of the latest world economic theory introductory texts will be used to help students gain the basic vocabulary of economic English, improve their translation skill, and deepen their understanding of the latest world economic situation. Students become thoroughly versed in the technical aspects of international finance.
The text covers up to the events in 2019, but during the lecture students will not only orally translate these but will also strive to update the information with surrounding circumstances and latest information. There will be a final exam at the end of the course. This time students will give oral translations of the latter half of §19 How is the Digital Economy Transforming the World?, §20 What is the Internet of Things? and §21 Is Data the New Gold?, §22 How Are Robots and Artificial Intelligence Transforming the Economy? from the text.
1 | ガイダンス |
2 | e-commerce in the developing world, e-banking, online advertising |
3 | user-specific advertising in cyberspace, the increase in inequality, cyberwarfare, ever-expanding Internet |
4 | fourth industrial revolution, Internet of Things, cloud computing, Industry 4.0 |
5 | just-in-time manufacturing, Moore’s law, access to the cloud, Metcalfe’s law |
6 | new cyber-physical relationships, security risks, an increasing threat |
7 | data leaks, the new gold of the twenty-first-century economy, data harvesters |
8 | metadata analysts of people’s behavior, political campaigns, an invasion of privacy |
9 | a model for monetizing data, the information used by companies to earn money, an entirely new currency ― data, a new barter economy |
10 | the data-for-services economy, the ability to control entire segment of our daily lives, the power of biotechnology |
11 | the power to influence thoughts and behavior, General Data Protection Regulation, our consent |
12 | fears of robots taking over the world, robots and artificial intelligence, half-dragon and half-human, entirely new frontiers |
13 | access to unlimited information through the Internet, singularity, djobs: dull, dirty, dangerous, and delicate, the factory of the future |
14 | 最終テストを行なう |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト中の不明な語句と事項を予め調べ,各自で訳文を作成してから講義に臨むこと。予習はインターネットが使える環境で行うことが望ましい。ネット上の情報は選別する必要があるが,本講義の予習は英和辞典だけでは到底無理である。また、JapanKnowledgeや新聞社のDBなど、大学のアカウントで利用可能な有料DBを積極的に利用すること。授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて各回の授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
訳読の累積評価および授業内に指示した提出物(70%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Randy Charles Epping | The New World Economy A Beginner's Guide | Vintage Books | 2020 | 9780525563204 |
その他 (Others) | |||||
Amazon.co.jpに国内在庫がある場合短時日で入手できる。なお,電子書籍版も出されているが,ページの指示ができないので薦められない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
一般紙でよいので新聞の経済記事には毎日目を通すこと。そのほかは授業中に随時紹介する。 |
経済問題一般への関心、訳読のための基礎的英語力
欠席の場合は立教メールで理由を記して連絡すること。メールアドレスはCanvas LMSで公開する。
学生が、最新の世界経済論入門書の訳読を通じて経済英語の基礎語彙を習得し,翻訳のスキルを高めるとともに,最新の世界経済事情に関する理解を深める。国際金融の技術的側面に精通する。
Oral translation of the latest world economic theory introductory texts will be used to help students gain the basic vocabulary of economic English, improve their translation skill, and deepen their understanding of the latest world economic situation. Students become thoroughly versed in the technical aspects of international finance.
テキストは2019年の諸事態までをカバーしているが,講義ではそれを単に訳読するだけでなく,周辺事情や最新事情も含めてアップデートすることに努める。今回はテキストの§19 How is the Digital Economy Transforming the World?の後半および§20 What is the Internet of Things?, §21 Is Data the New Gold?, §22 How Are Robots and Artificial Intelligence Transforming the Economy?を訳読する。
The text covers up to the events in 2019, but during the lecture students will not only orally translate these but will also strive to update the information with surrounding circumstances and latest information. There will be a final exam at the end of the course. This time students will give oral translations of the latter half of §19 How is the Digital Economy Transforming the World?, §20 What is the Internet of Things? and §21 Is Data the New Gold?, §22 How Are Robots and Artificial Intelligence Transforming the Economy? from the text.
1 | ガイダンス |
2 | e-commerce in the developing world, e-banking, online advertising |
3 | user-specific advertising in cyberspace, the increase in inequality, cyberwarfare, ever-expanding Internet |
4 | fourth industrial revolution, Internet of Things, cloud computing, Industry 4.0 |
5 | just-in-time manufacturing, Moore’s law, access to the cloud, Metcalfe’s law |
6 | new cyber-physical relationships, security risks, an increasing threat |
7 | data leaks, the new gold of the twenty-first-century economy, data harvesters |
8 | metadata analysts of people’s behavior, political campaigns, an invasion of privacy |
9 | a model for monetizing data, the information used by companies to earn money, an entirely new currency ― data, a new barter economy |
10 | the data-for-services economy, the ability to control entire segment of our daily lives, the power of biotechnology |
11 | the power to influence thoughts and behavior, General Data Protection Regulation, our consent |
12 | fears of robots taking over the world, robots and artificial intelligence, half-dragon and half-human, entirely new frontiers |
13 | access to unlimited information through the Internet, singularity, djobs: dull, dirty, dangerous, and delicate, the factory of the future |
14 | 最終テストを行なう |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト中の不明な語句と事項を予め調べ,各自で訳文を作成してから講義に臨むこと。予習はインターネットが使える環境で行うことが望ましい。ネット上の情報は選別する必要があるが,本講義の予習は英和辞典だけでは到底無理である。また、JapanKnowledgeや新聞社のDBなど、大学のアカウントで利用可能な有料DBを積極的に利用すること。授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて各回の授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
訳読の累積評価および授業内に指示した提出物(70%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Randy Charles Epping | The New World Economy A Beginner's Guide | Vintage Books | 2020 | 9780525563204 |
その他 (Others) | |||||
Amazon.co.jpに国内在庫がある場合短時日で入手できる。なお,電子書籍版も出されているが,ページの指示ができないので薦められない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
一般紙でよいので新聞の経済記事には毎日目を通すこと。そのほかは授業中に随時紹介する。 |
経済問題一般への関心、訳読のための基礎的英語力
欠席の場合は立教メールで理由を記して連絡すること。メールアドレスはCanvas LMSで公開する。