日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX102
Theme・Subtitle ゲーム理論と契約理論の入門
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX3110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, students who have studied game theory to some extent (about one lecture) in subjects such as "Elementary Microeconomics" will learn the basics of game theory and contract theory. The goal of the course is to enable students to take a game-theoretic view of various economic and other issues.

【Course Contents】

After reviewing basic concepts such as Nash equilibrium and subgame perfect equilibrium, students will learn more advanced topics such as applications to the model of oligopoly, repeated games, etc. In particular, in this lecture, students will learn about Bayesian Nash equilibrium and Perfect Bayesian equilibrium, which are concepts for analyzing asymmetric information in game theory, It will help them understand contract theory.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス: ゲーム理論とは
2 静学ゲーム(1): ゲームの基礎と同時手番ゲーム
3 静学ゲーム(2): クールノーゲーム
4 静学ゲーム(3): マックスミニ戦略,混合戦略のナッシュ均衡
5 逐次手番ゲーム(1): 時間を通じたゲーム
6 逐次手番ゲーム(2): シュタッケルベルクゲーム
7 繰り返しゲーム: 有限回,無限回繰り返しゲーム
8 不完備情報ゲーム(1): ベイジアンゲームとベイジアンナッシュ均衡
9 不完備情報ゲーム(2): 展開形ベイジアンゲームと完全ベイジアン均衡
10 不確実性と情報の経済学
11 契約理論(1): モラルハザード
12 契約理論(2): アドバースセレクション
13 契約理論(3): 不完備契約理論
14 講義のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:指定された教科書の当該部分を事前に読んでくる。
復習:講義ノートの見直し。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 期末課題(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木豊 『完全理解 ゲーム理論・契約理論 第2版』 勁草書房 2021 9784326504862

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

「初級ミクロ経済学」で学ぶ程度のミクロ経済学・ゲーム理論の知識は前提とするので,不足する人は自分で補うこと(相談には乗る)。なお,簡単な確率,微分の知識を利用することがある。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】