日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX112/BX112BX112 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In recent years, the frequent economic instability and cycles are thought to be caused by financial factors, such as the financial crises, etc., triggered by the Japanese bubble economy and the subprime loan problem. This lecture focuses on useful business cycle theory and economic growth theory, which are useful to understand such financial crises and the related debates. The lecture will explain various concepts including heterodox concepts. The main objective of this lecture is for students to study various concepts including these to acquire the foundation necessary to consider actual economic fluctuations and economic growth.
This lecture will discuss a variety of concepts relating to economic fluctuation and economic growth, such as the real business cycle theory based on neoclassical thought, neoclassical growth model, endogenous business cycle theory based on Keynesian thought, and the Harrod model.
1 | ガイダンス |
2 | 貨幣数量説(新古典派)モデル |
3 | 実物的景気循環論(1) |
4 | 実物的景気循環論(2) |
5 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(1) (IS曲線、LM曲線の導出) |
6 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(2) (所得と利子率の動き方) |
7 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(3) (均衡点への収束) |
8 | 内生的景気循環論(1) (カルドア・モデル/ミンスキー・サイクル) |
9 | 内生的景気循環論(2) (カルドア型循環モデル/数値シミュレーション) |
10 | 新古典派成長モデル(1) |
11 | 新古典派成長モデル(2) |
12 | ハロッドの不安定性原理 |
13 | 異時点間の最適消費 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習に重点を置くことを勧める。講義を聴くだけではなく、講義中に出てくる数式の意味や、グラフの形状等がどうしてそのように描けるのかを(講義中にも)自ら考えて理解することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小レポート、リアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
新古典派、ケインズ派の景気循環論、経済成長論の理論構造が十分に理解できていることが重要である。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 二宮健史郎・得田雅章 | 『金融構想の変化と不安定性の経済学』 | 日本評論社 | 2024 | |
2 | 二宮健史郎 | 『金融不安定性のマクロ動学』 | 大月書店 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
テキストについては、初回の履修ガイダンスで説明をする。説明を聞いてから購入しても良い。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 足立英之他 | 『初級・マクロ経済学』 | 有斐閣 | 1998 | |
2 | 三野和雄 | 『マクロ経済学』 | 培風館 | 2013 | |
3 | 二宮健史郎 | 『金融恐慌のマクロ経済学』 | 中央経済社 | 2006 | |
4 | 小林幹・吉田博之 | 『経済数学15講』 | 新世社 | 2020 |
景気変動論1を履修済みあることが望ましたい。数式の使用は不可避である。講義でも簡単な解説は行うが、経済数学入門を履修済みか、高校数学の復習を十分にしておくことが非常に望ましい。
講義スライドは配布しない。各自ノートをとること。
近年、日本のバブル経済やサブプライム問題に端を発した金融危機等、金融的要因によると思われる経済の不安定性や循環が頻発している。本講義では、そのような金融危機や関連する諸議論を理解するために有用な景気循環論、経済成長論を中心に講義する。本講義では、様々な考え方を説明するが、その中には異端の考え方も含まれている。本講義では、そのような考え方も含めた多様な考え方を学習し、現実の景気変動や経済成長を考察するための基礎を習得することを主たる目標とする。
In recent years, the frequent economic instability and cycles are thought to be caused by financial factors, such as the financial crises, etc., triggered by the Japanese bubble economy and the subprime loan problem. This lecture focuses on useful business cycle theory and economic growth theory, which are useful to understand such financial crises and the related debates. The lecture will explain various concepts including heterodox concepts. The main objective of this lecture is for students to study various concepts including these to acquire the foundation necessary to consider actual economic fluctuations and economic growth.
新古典派の考え方に基づく実物的景気循環論、新古典派成長モデル、ケインズ派の考え方に基づく内生的景気循環論、ハロッドの不安定性原理等、景気変動、経済成長に関する多様な考え方を説明する。
This lecture will discuss a variety of concepts relating to economic fluctuation and economic growth, such as the real business cycle theory based on neoclassical thought, neoclassical growth model, endogenous business cycle theory based on Keynesian thought, and the Harrod model.
1 | ガイダンス |
2 | 貨幣数量説(新古典派)モデル |
3 | 実物的景気循環論(1) |
4 | 実物的景気循環論(2) |
5 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(1) (IS曲線、LM曲線の導出) |
6 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(2) (所得と利子率の動き方) |
7 | ケインズ派モデル(IS-LMモデル)(3) (均衡点への収束) |
8 | 内生的景気循環論(1) (カルドア・モデル/ミンスキー・サイクル) |
9 | 内生的景気循環論(2) (カルドア型循環モデル/数値シミュレーション) |
10 | 新古典派成長モデル(1) |
11 | 新古典派成長モデル(2) |
12 | ハロッドの不安定性原理 |
13 | 異時点間の最適消費 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習に重点を置くことを勧める。講義を聴くだけではなく、講義中に出てくる数式の意味や、グラフの形状等がどうしてそのように描けるのかを(講義中にも)自ら考えて理解することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小レポート、リアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
新古典派、ケインズ派の景気循環論、経済成長論の理論構造が十分に理解できていることが重要である。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 二宮健史郎・得田雅章 | 『金融構想の変化と不安定性の経済学』 | 日本評論社 | 2024 | |
2 | 二宮健史郎 | 『金融不安定性のマクロ動学』 | 大月書店 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
テキストについては、初回の履修ガイダンスで説明をする。説明を聞いてから購入しても良い。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 足立英之他 | 『初級・マクロ経済学』 | 有斐閣 | 1998 | |
2 | 三野和雄 | 『マクロ経済学』 | 培風館 | 2013 | |
3 | 二宮健史郎 | 『金融恐慌のマクロ経済学』 | 中央経済社 | 2006 | |
4 | 小林幹・吉田博之 | 『経済数学15講』 | 新世社 | 2020 |
景気変動論1を履修済みあることが望ましたい。数式の使用は不可避である。講義でも簡単な解説は行うが、経済数学入門を履修済みか、高校数学の復習を十分にしておくことが非常に望ましい。
講義スライドは配布しない。各自ノートをとること。