日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX112/BX112BX112 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will provide students with a broader understanding of dynamics in general by exploring the fundamentals of macroeconomic dynamics. Therefore, students will gain a better grasp of not only the final equilibrium state of the economy but, more importantly, its fluctuation processes. Specifically, the lecture will focus on understanding the theoretical structure of dynamic macroeconomic models, including the inflation aggregate demand and supply (AD–AS) model and the economic growth models represented by the Solow model. In addition, students will deepen their understanding of related models, such as the AD–AS model and unemployment models. Unlike static models, dynamic models adopt a different approach when analyzing changes in macroeconomic variables. Fully understanding the differences between these two types of models is essential to comprehend their characteristics and policy implications.
This course will present exercises that are related to dynamic macroeconomic analysis. The cource will focus on topics from Introductory Macroeconomics 1 and 2, with an emphasis on business cycles, such as economic fluctuations, economic growth, and changes in price levels. Each class will generally consist of three parts:
1. explanation and review of the solutions to the assignments given in the previous week
2. explanation and review of the exercises provided on the day
3. guidance for the assignments to be completed by the following week (including Q&A).
Each session will include four to five exercises. Given that no prior explanation of the problem scope will be provided, students are expected to review the relevant sections from previous macroeconomics classes or preread the relevant sections of the reference materials listed below. From the midterm onward, basic knowledge of calculus (product and quotient rules, partial derivatives, logarithmic differentiation, and the chain rule) will be necessary for solving the exercises. Although these topics will be covered in the seventh session, students are encouraged to review them in advance using mathematics textbooks or other resources.
1 | イントロダクション シラバス(講義の範囲・内容・計画,講義の形式・評価方法,履修上の注意点および資料配布の方法等)について説明する。景気変動論2の概要および景気変動論1との違いを概説する。 |
2 | インフレ・デフレの特性 |
3 | マクロ経済の調整過程 インフレ総需要・供給モデル |
4 | インフレ総需要・供給モデル 数値計算例 |
5 | AD-ASモデル分析・数値計算例 |
6 | 失業モデル フィリップス曲線 |
7 | 経済成長モデルで扱う経済数学 概説 |
8 | ソローモデル(1) 概略 |
9 | ソローモデル(2) モデル分析 |
10 | ソローモデル(3) 数値計算 |
11 | ソローモデル(4) 黄金律 |
12 | ソローモデル(5) 成長会計 |
13 | ソローモデル以外の経済成長モデル(ラムゼイモデル、AKモデル、内生的成長モデル等) |
14 | まとめ 経済モデル比較 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習(課題)・復習といった授業時間外の地道な学習時間の確保を勧める。
授業当日の解答・解説を視聴するだけでは学習効果は決して得られない。
解説で提示するグラフの形状や数式等が伝える経済学上の含意を、事前学習で把握してきた自身の理解と照らし合わせてより深い学修につなげることが重要である。
授業ではある程度の数式を活用することになる。
簡単な解説は行うものの、時間の制約上、経済数学入門を履修済みか高校数学の復習(特に微分の基礎)を十分にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小レポート(10%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
詳細は初回の履修ガイダンスで説明する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中谷巌・下井直毅・塚田裕昭 | 『入門マクロ経済学 第6版』 | 日本評論社 | 2021 | 9784535557956 |
2 | 中谷巌 | 『マクロ経済学入門 第2版(日経文庫)』 | 日本経済新聞社 | 2007 | 9784532110307 |
3 | 大竹文雄 | 『スタディガイド入門マクロ経済学 第5版』 | 日本評論社 | 2007 | 9784535555181 |
マクロ経済学、ミクロ経済学の基礎を習得していること。
・景気変動論1を受講済であることが望ましいが受講条件とはしない。
・毎回、当日演習問題と課題問題を提供するが、解答・解説のスライド資料は提供しない(教室での投影のみ)ので各自ノートをとること。
・資料提供方法や出席登録の詳細について、初回の履修ガイダンスで説明するので必ず出席すること。
マクロ経済動学の初歩に触れることにより、広くダイナミックス全般を理解することができる。したがって本講義を履修することで、経済の最終的な均衡状態というより、むしろその変動プロセスをより深く把握できるようになる。具体的に、講義の中心はマクロ経済学の動学モデルにあたるインフレ総需要・供給モデル、およびソローモデルに代表される経済成長モデルの理論構造の理解である。さらに、関連するAD-ASモデルや失業モデルの理解も深めることができる。マクロ経済諸変数の変化をどう捉えるかにおいて、静学モデルとはまた異なったアプローチを採用する動学モデルであるが、二つのモデルの相違点を十分に理解することが必要不可欠であり、それらモデルの特徴把握と政策的含意の理解を目指す。
This course will provide students with a broader understanding of dynamics in general by exploring the fundamentals of macroeconomic dynamics. Therefore, students will gain a better grasp of not only the final equilibrium state of the economy but, more importantly, its fluctuation processes. Specifically, the lecture will focus on understanding the theoretical structure of dynamic macroeconomic models, including the inflation aggregate demand and supply (AD–AS) model and the economic growth models represented by the Solow model. In addition, students will deepen their understanding of related models, such as the AD–AS model and unemployment models. Unlike static models, dynamic models adopt a different approach when analyzing changes in macroeconomic variables. Fully understanding the differences between these two types of models is essential to comprehend their characteristics and policy implications.
初級マクロ経済学1・2に関連する範囲のうち、経済変動・経済成長といった景気変動、および物価水準の変化に重点を置いた、マクロ動学分析に関連する演習問題を提示する。基本的に毎回の授業は3部構成とし、1.前週提示した課題の解答・解説、2.当日提供する演習問題の解答・解説、3.次週までの課題への取り組み(質問対応含む)とする。課題および演習問題は、基本的に毎回4~5題を提示する。問題範囲に関する事前の解説は行わないので、過去のマクロ経済学関連授業の該当範囲を復習するか、下記参考文献の該当範囲を予習として読み込んでおくこと。中盤以降では、解法に微分の基礎知識(積・商の微分、偏微分、対数微分、チェーンルール)が必要になる。第7回授業で解説するが、数学テキスト等で事前に確認しておくことを勧める。
This course will present exercises that are related to dynamic macroeconomic analysis. The cource will focus on topics from Introductory Macroeconomics 1 and 2, with an emphasis on business cycles, such as economic fluctuations, economic growth, and changes in price levels. Each class will generally consist of three parts:
1. explanation and review of the solutions to the assignments given in the previous week
2. explanation and review of the exercises provided on the day
3. guidance for the assignments to be completed by the following week (including Q&A).
Each session will include four to five exercises. Given that no prior explanation of the problem scope will be provided, students are expected to review the relevant sections from previous macroeconomics classes or preread the relevant sections of the reference materials listed below. From the midterm onward, basic knowledge of calculus (product and quotient rules, partial derivatives, logarithmic differentiation, and the chain rule) will be necessary for solving the exercises. Although these topics will be covered in the seventh session, students are encouraged to review them in advance using mathematics textbooks or other resources.
1 | イントロダクション シラバス(講義の範囲・内容・計画,講義の形式・評価方法,履修上の注意点および資料配布の方法等)について説明する。景気変動論2の概要および景気変動論1との違いを概説する。 |
2 | インフレ・デフレの特性 |
3 | マクロ経済の調整過程 インフレ総需要・供給モデル |
4 | インフレ総需要・供給モデル 数値計算例 |
5 | AD-ASモデル分析・数値計算例 |
6 | 失業モデル フィリップス曲線 |
7 | 経済成長モデルで扱う経済数学 概説 |
8 | ソローモデル(1) 概略 |
9 | ソローモデル(2) モデル分析 |
10 | ソローモデル(3) 数値計算 |
11 | ソローモデル(4) 黄金律 |
12 | ソローモデル(5) 成長会計 |
13 | ソローモデル以外の経済成長モデル(ラムゼイモデル、AKモデル、内生的成長モデル等) |
14 | まとめ 経済モデル比較 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習(課題)・復習といった授業時間外の地道な学習時間の確保を勧める。
授業当日の解答・解説を視聴するだけでは学習効果は決して得られない。
解説で提示するグラフの形状や数式等が伝える経済学上の含意を、事前学習で把握してきた自身の理解と照らし合わせてより深い学修につなげることが重要である。
授業ではある程度の数式を活用することになる。
簡単な解説は行うものの、時間の制約上、経済数学入門を履修済みか高校数学の復習(特に微分の基礎)を十分にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小レポート(10%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
詳細は初回の履修ガイダンスで説明する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中谷巌・下井直毅・塚田裕昭 | 『入門マクロ経済学 第6版』 | 日本評論社 | 2021 | 9784535557956 |
2 | 中谷巌 | 『マクロ経済学入門 第2版(日経文庫)』 | 日本経済新聞社 | 2007 | 9784532110307 |
3 | 大竹文雄 | 『スタディガイド入門マクロ経済学 第5版』 | 日本評論社 | 2007 | 9784535555181 |
マクロ経済学、ミクロ経済学の基礎を習得していること。
・景気変動論1を受講済であることが望ましいが受講条件とはしない。
・毎回、当日演習問題と課題問題を提供するが、解答・解説のスライド資料は提供しない(教室での投影のみ)ので各自ノートをとること。
・資料提供方法や出席登録の詳細について、初回の履修ガイダンスで説明するので必ず出席すること。