日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX125/BX125BX125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
どのようにしてヨーロッパ経済は成長したのか |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
旧科目名)欧州経済史 |
After taking this course, you will be able to understand how Europe once realized the modern economic growth that resulted in the industrialization, and thereby you will comprehend the development model as well as the economic system characteristic in Europe.
Europe is the first region in the world to undergo modern economic growth—in other words economic growth that directly links to today. Therefore, studying European economic history leads to a deep understanding of the contemporary economic framework, economic growth, and people’s economic lives and abundance.
In this lecture students consider why modern economic growth started in Europe and focuses on the rules played by such economic agents as people, businesses, and national governments. That will reveal the characteristics of the European economy.
A long time span from ancient times to today will be looked at while focuses on various regions within Europe to acquire a broad knowledge and perspective.
Each lecture consists of 20 minutes livestream (introduction, answer to questions etc.) and 50-70 minutes lecture video (the rest time you can use for assignment).
* Depending on the situation, the whole lecture can be delivered live.
1 | イントロダクション |
2 | 近代経済の起源 イノベーションの揺籃地イタリア・地中海 |
3 | 封建社会の経済発展 領主支配下での成長のインセンティブ |
4 | 北方商業圏における制度と経済成果 ハンザの事業組織と商人ネットワーク |
5 | 中世後期の経済ショック 危機による構造転換 |
6 | ヨーロッパの対外進出 経済活動圏拡大の動機と方法 |
7 | 大航海時代の経済成長 なぜポルトガルとスペインは失敗したのか |
8 | 最初の近代経済 なぜ小国オランダは躍進できたのか |
9 | “低開発化”地域の形成 ポーランドとスウェーデンの相違 |
10 | 経済大国の覇権争い なぜイギリスは勝者となったのか |
11 | 産業革命へ なぜイギリスだったのか(1) |
12 | 産業革命へ なぜイギリスだったのか(2) |
13 | 産業革命の意義 イギリスの工業化はどのような成果をもたらしたか |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で次の回の予習となる文章を配布しますので,それに目を通してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
毎回の授業時間中に行う考察課題の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各授業の内容に関連する参考文献を,授業配布プリントに記載します。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCやタブレット端末等,オンライン授業視聴(およびオンライン配信動画視聴)ができる機器と,ネットワーク環境が必要です。
かつてヨーロッパがどのようにして経済成長を実現し,工業化に至ったのかを理解する。それにより,ヨーロッパ特有の発展の仕方,ヨーロッパ的経済の特徴は何かを知る。
After taking this course, you will be able to understand how Europe once realized the modern economic growth that resulted in the industrialization, and thereby you will comprehend the development model as well as the economic system characteristic in Europe.
ヨーロッパは世界ではじめて近代的な,つまり現代に直接つながるような経済成長をした地域とされています。したがって,ヨーロッパの経済史を学ぶことは,現代経済の仕組み,経済成長,人びとの経済生活や豊かさなどについて深く理解することにつながります。
本講義では,近代的経済成長がなぜヨーロッパで始まったのかを,人びとや企業,国家といった経済主体の果たした役割に注目して考察します。そこから,ヨーロッパ経済の特徴が明らかになります。
時代は古代から近代までと長期的にとり,ヨーロッパ内のさまざまな地域にフォーカスすることで,幅広い知識と視野を身に着けます。
各回授業は最初の20分がライブストリームによる導入・質問等への回答,残りの時間が授業動画の視聴と課題にあてられます。授業動画は50分から60分ほどです。課題の提出は翌日ですが,授業動画が長くなった場合は延長します。
*場合によっては授業動画視聴がライブ授業に切り替えられる可能性もあります。
Europe is the first region in the world to undergo modern economic growth—in other words economic growth that directly links to today. Therefore, studying European economic history leads to a deep understanding of the contemporary economic framework, economic growth, and people’s economic lives and abundance.
In this lecture students consider why modern economic growth started in Europe and focuses on the rules played by such economic agents as people, businesses, and national governments. That will reveal the characteristics of the European economy.
A long time span from ancient times to today will be looked at while focuses on various regions within Europe to acquire a broad knowledge and perspective.
Each lecture consists of 20 minutes livestream (introduction, answer to questions etc.) and 50-70 minutes lecture video (the rest time you can use for assignment).
* Depending on the situation, the whole lecture can be delivered live.
1 | イントロダクション |
2 | 近代経済の起源 イノベーションの揺籃地イタリア・地中海 |
3 | 封建社会の経済発展 領主支配下での成長のインセンティブ |
4 | 北方商業圏における制度と経済成果 ハンザの事業組織と商人ネットワーク |
5 | 中世後期の経済ショック 危機による構造転換 |
6 | ヨーロッパの対外進出 経済活動圏拡大の動機と方法 |
7 | 大航海時代の経済成長 なぜポルトガルとスペインは失敗したのか |
8 | 最初の近代経済 なぜ小国オランダは躍進できたのか |
9 | “低開発化”地域の形成 ポーランドとスウェーデンの相違 |
10 | 経済大国の覇権争い なぜイギリスは勝者となったのか |
11 | 産業革命へ なぜイギリスだったのか(1) |
12 | 産業革命へ なぜイギリスだったのか(2) |
13 | 産業革命の意義 イギリスの工業化はどのような成果をもたらしたか |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で次の回の予習となる文章を配布しますので,それに目を通してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
毎回の授業時間中に行う考察課題の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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各授業の内容に関連する参考文献を,授業配布プリントに記載します。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCやタブレット端末等,オンライン授業視聴(およびオンライン配信動画視聴)ができる機器と,ネットワーク環境が必要です。